هدف از انجام دادن این پژوهش، بررسی رابطه حمایت خودمختاری ادراک شده با انگیزش ورزشی و میزان پرداختن به فعالیتهای بدنی دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهر تهران با نقش میانجی انگیزش خودمختاری و ترس از شکست بوده است. روش پژوهش از نظر اجرا توصیفی- همبستگی است و در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پسر پایه اول دوره متوسطه اول شهر تهران به تعداد 142554 بود. حجم نمونه تحقیق 384 نفر بود که به صورت خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پنج پرسشنامه استاندارد انگیزش خودمختاری هگر و همکاران (2007)، ادراک حمایت خودمختاری بلک و دسی(2000)، انگیزش ورزشی پلیتر و همکاران(2013)، ترس از شکست کونروی و همکاران(2002) و میزان پرداختن به تمرینات ورزشی بک(1982) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. مهمترین نتایج نشان داد که حمایت خودمختاری معلم تأثیری مستقیم و مثبت بر انگیزش ورزشی و میزان پرداختن به فعالیتهای بدنی دانشآموزان دارد. انگیزش خودمختاری و ترس از شکست در رابطه حمایت خودمختاری معلم با انگیزش ورزشی و میزان پرداختن به فعالیتهای بدنی نقش میانجی دارد. بنابراین معلمان تربیت بدنی میتوانند از رفتارهای حمایتی خودمختاری در زمینۀ انگیزش دانشآموزان برای انتخاب در تصمیمگیریها بهره بگیرند و در کاهش ترس از شکست و افزایش انگیزش ورزشی دانشآموزان برای پرداختن به فعالیتهای بدنی موفق باشند.
Lotfi A, Nazari S, Bakhit M. The Relationship between Perceived Autonomy Support, Sport Motivation and the Level of Physical Activity among Male Junior High School Students in Tehran with the Mediating Role of Autonomy Motivation and Fear of Failure. QJFR 2024; 20 (4) :101-118 URL: http://qjfr.ir/article-1-1764-fa.html
لطفی علی، نظری شهرام، بخیت معصومه. بررسی رابطه حمایت خودمختاری ادراک شده با انگیزش ورزشی و میزان پرداختن به فعالیتهای ورزشی دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول شهر تهران با نقش میانجی انگیزش خودمختاری و ترس از شکست. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (4) :101-118