هدف مطالعه حاضر بررسی مدل ساختاری انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه در دانشآموزان دختر دوره ابتدایی با تأکید بر نقش میانجیگر خودکارآمدی بوده است. جامعه مورد پژوهش، همۀ دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم مدارس دوره ابتدایی شهر خرم آباد در سال 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای 300 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بر اساس دستورالعمل هو و بنتلر (1999) به ازای هر متغیر 15 نفر انتخاب و 28 پرسشنامه به دلیل ناقص بودن کنار گذاشته شدند. در نهایت نمونه به 272 مورد تقلیل یافت. دادهها با استفاده از مقیاس جو خانواده موس و موس (1986)، پرسشنامه خودکارآمدی برای کودکان (موریس، 2001) و مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانش آموزان هوبنر (2001) گردآوری شدند. مدل معادلات ساختاری به مثابه یک روش آماری برای تحلیل دادهها به کار برده شده است. نتایج نشان داده که انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه رابطه معنادار داشته اند. همچنین آزمون میانجیگری به وسیله روش بوت استرپ نشاندهندۀ معناداری نقش میانجیگر خودکارآمدی در رابطه انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه بود. در تبیین یافتهها میتوان گفت که وقتی فرزندان ادراکی صمیمانه و بدون کنترل و حفاظت از رابطه با والدین خود داشته و دارای خانواده منسجمی باشند، از طریق باور به توانایی خویش در جهت موفقیت در زمینههای تحصیلی، هم رضایت و خرسندی از زندگی تحصیلی و هم کنترلپذیر بودن پیامد اعمال خویش را تجربه خواهند کرد. ازآنجاییکه دانشآموزان خودکارآمد تلاش و زمان بیشتری برای کار و مطالعه صرف میکنند، نتایج تحصیلی بهتر و در نتیجه رضایت بیشتری از مدرسه دارند.
Hojjati M, Sadeghi, Ph.D. M, Abbasi, Ph.D. M, Senobar A. The Causal Relationship between Family Cohesion, Family Conflict, and School Satisfaction Mediated by Self-Efficacy among Female Elementary School Students. QJFR 2021; 17 (4) :43-60 URL: http://qjfr.ir/article-1-1706-fa.html
حجتی محمد، صادقی مسعود، عباسی محمد، صنوبر عباس. رابطۀ علّی انسجام و تعارض خانواده با رضایت از مدرسه با میانجیگری خودکارآمدی در دانش آموزان دختر دورۀ ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (4) :43-60