[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 62-45 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر بهبود رابطه مادر- کودک و سطوح دلبستگی کودکان
مرضیه نخلی ، صدیقه احمدی ، اسماعیل اسدپور
چکیده:   (2695 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر ذهنی­‌سازی بر بهبود رابطه مادر – کودک و دلبستگی ایمن کودکان انجام شده است. روش تحقیق نیمه‌­آزمایشی بود که با طرح پیش­‌آزمون پس­‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را همۀ مادران دارای فرزند 6-3 سال شهر پرند در سال 1399 تشکیل می­‌دادند. روش نمونه­‌گیری در دسترس بود، به‌­این ترتیب که از میان داوطلبان تعداد 30 نفر از مادرانی که در متغیرهای رابطه مادر-کودک و دلبستگی نمرات پایین­تر از میانگین گرفته بودند، به‌­طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش مقیاس ارزیابی رابطه مادر- کودک راث (1980) و پرسشنامه روابط میانی دلبستگی کاپنبرگ و هالپرن (2006) بود. آموزش درمان مبتنی بر ذهنی­‌سازی در 8 جلسه دو ساعتی اجرا شد. به منظور تحلیل داده‌­های پژوهش از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم‌­افزار SPSS استفاده شد. یافته‌­ها نشان دادند که آموزش درمان مبتنی بر ذهنی‌­سازی بر بهبود نمره کلی رابطه مادر– کودک و زیرمقیاسهای پذیرش، حمایت بیش از حد، سهل­‌گیری بیش از حد و طرد مؤثر بوده است. همچنین، درمان مبتنی بر ذهنی­‌سازی موجب بهبود نمره کلی دلبستگی و زیرمقیاسهای تکامل انطباقی مثبت، رفتارهای منفی، واکنشهای هیجانی و دوری گزیدن از فرد مراقب شده است. براساس نتایج به‌­دست آمده می­‌توان نتیجه گرفت که آموزش درمان مبتنی بر ذهنی­‌سازی برای بهبود رابطه مادر – کودک و دلبستگی ایمن کودکان کاربردی است.
واژه‌های کلیدی: ذهنی سازی، رابطه مادر- کودک، دلبستگی، کودکان
متن کامل [PDF 572 kb]   (2287 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/10 | پذیرش: 1400/7/15 | انتشار: 1401/9/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nakhli M, Ahmadi, Ph.D. S, Asadpour, Ph.D. I. The Impact of Mentalization-Based Therapy on Improving the Mother-Child Relationship and Secure Attachment in Children. QJFR 2022; 19 (3) :45-62
URL: http://qjfr.ir/article-1-1680-fa.html

نخلی مرضیه، احمدی صدیقه، اسدپور اسماعیل. اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر بهبود رابطه مادر- کودک و سطوح دلبستگی کودکان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :45-62

URL: http://qjfr.ir/article-1-1680-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4712