[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 43-60 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر دوره دوم آموزش متوسطه مدارس غیرانتفاعی منطقه 5
آرزو عظیمی خویی ، شکوه نوابی نژاد
چکیده:   (549 مشاهده)

اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر دوره دوم آموزش متوسطه مدارس غیرانتفاعی منطقه 5

آرزو عظیمی خویی1

دکتر شکوه نوابی نژاد2

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت‌اندیشی بر میزان انگیزش پیشرفت دانش آموزان دوره دوم متوسطه مدارس غیرانتفاعی منطقه 5 شهر تهران صورت گرفته است. نوع پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه این پژوهش را همۀ دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه مدارس غیرانتفاعی آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران تشکیل داده اند. از این جامعه یک مدرسه به روش نمونه ­گیری در دسترس و از آن مدرسه، دو کلاس متوسطه با روش تصادفی انتخاب شده است. در این پژوهش به منظور سنجش انگیزش پیشرفت، پرسشنامه هرمنس به کار رفته است. برای اجرای پژوهش نخست از هر دو گروه پیش‌آزمون گرفته شده، سپس هشت جلسۀ90 دقیقه ای مثبت‌اندیشی برای گروه آزمایش ارائه شده است اما برای گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای صورت نگرفته است. پس از پایان آموزش برای گروه آزمایش، از هر دو گروه پس آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی به عمل آمد. به این ترتیب داده‌های موردنیاز پژوهش گرد‌آوری شدندو با آزمون کوورایانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که میانگین انگیزش پیشرفت گروه آزمایش در پیش‌آزمون بهتر تیب برابر با82 بود، اما در پس‌آزمون 93 بود. همچنین تحلیل استنباطی با 99 درصد اطمینان، اثربخشی آموزش را بر انگیزش پیشرفت تأیید کرد. بنابراین نتیجه‌گیری می‌شود که آموزش مهارتهای مثبت اندیشی، انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان رابه طور معنا‌دار افزایش می‌دهد (05/0<P). لذا باتوجه به یافته‌های پژوهش لزوم آموزش مهارتهای مثبت‌اندیشی برای دانش‌آموزان متوسطه احساس می‌شود.

کلیدواژگان:انگیزش،انگیزش پیشرفت،مهارتهای مثبت‌ اندیشی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 9/3/95                 تاریخ پذیرش: 1/11/95

1. دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانArezuazimi92@yahoo.com

2. گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول)navabinejad@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: انگیزش، انگیزش پیشرفت، مهارتهای مثبت‌ اندیشی
متن کامل [PDF 622 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Examining the Effectiveness of Positive Thinking Skills Training on High School Girls’ Achievement Motivation in Tehran. QJFR. 2017; 13 (4) :43-60
URL: http://qjfr.ir/article-1-166-fa.html

عظیمی خویی آرزو، نوابی نژاد شکوه. اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر دوره دوم آموزش متوسطه مدارس غیرانتفاعی منطقه 5. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1395; 13 (4) :43-60

URL: http://qjfr.ir/article-1-166-fa.html



دوره 13، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 804 queries by yektaweb 3600