[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 21-42 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی همخوانی برنامه درسی قصد شدۀ درس تفکر و سبک زندگی پایه هشتم دوره اول متوسطه با برنامه درسی اجرا شده و کسب شده
محمدعلی جمالی فر ، سید شمس الدین هاشمی مقدم، زهره عابدی کرجی بان، علیرضا فقیهی
چکیده:   (568 مشاهده)

بررسی همخوانی برنامه درسی قصد شدۀ درس تفکر و سبک زندگی پایه هشتم دوره اول متوسطه با برنامه درسی اجرا شده و کسب شده

محمدعلی جمالی فر1

دکتر سید شمس الدین هاشمی مقدم2

دکتر زهره عابدی کرجی بان3

دکتر علیرضا فقیهی4

چکیده

در پژوهش حاضر میزان همخوانی میانسه برنامه درسی قصد شده، اجراشده ­و کسب­ شده درس تفکر و سبک زندگی پایه هشتم مورد مطالعه قرار گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه، نمونه ­و روش نمونه­ گیری عبارت اند از: اسناد مربوط به راهنمای برنامه درسی، 10 نفر متخصص موضوعی، 155 نفر مربی که به صورت تصادفی خوشه ایانتخاب شدند، 10 نفر ارزشیاب به صورت تصادفی برای مشاهده عملکرد آنها در کلاس درس و 384 نفر از دانش‌آموزان پایه هشتم که به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به منظور مشاهده رفتار و عملکرد انتخاب شده اند (هر منطقه آموزشی دو کلاس به صورت تصادفی) و 19 نفر از سرگروه های آموزشی شهر تهران نیز انتخاب شده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میان برنامه درسی قصد شده و کسب شده و همچنین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده همخوانی چندانی وجود ندارد.اگرچه برنامه درسی نسبتاً مناسب است، اما در مرحله اجرا با مشکلات متعدد مانند ناکافی بودن آموزش معلمان، عدم دسترسی به امکانات مورد نیاز، سنگینی محتوا و... روبه­ رو است. با توجه به ضعفهای مشاهده شده ­و تحقق نیافتن اهداف راهکار مناسب برای کاهش این شکاف، طراحی مجدد برنامه با استفاده از موضوعات میان- رشته ای و توسعه آموزشهای ضمن خدمت در میان مربیان است.

کلید واژگان:برنامه درسی قصد شده، برنامه درسی اجراشده، برنامه درسی کسب شده

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 7/10/95                       تاریخ پذیرش: 30/11/95

1. دانشجوی دکتری برنامه­ ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی اراکJamalifar6532@gmail.com

2. عضو هیات علمی دانشگاه اراک (نویسنده مسئول)S-hashemimoghadam@arak.ac.ir

3. عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ­ریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورشZohreh.abedi.k@gmail.com

4. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراکFaghihialireza@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی قصد شده، برنامه درسی اجراشده، برنامه درسی کسب شده
متن کامل [PDF 568 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Congruence among the Intended, Implemented and Attained “Thinking and Life Style” Curricula in the Eighth Grade . QJFR. 2017; 13 (4) :21-42
URL: http://qjfr.ir/article-1-165-fa.html

جمالی فر محمدعلی، هاشمی مقدم سید شمس الدین، عابدی کرجی بان زهره، فقیهی علیرضا. بررسی همخوانی برنامه درسی قصد شدۀ درس تفکر و سبک زندگی پایه هشتم دوره اول متوسطه با برنامه درسی اجرا شده و کسب شده. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1395; 13 (4) :21-42

URL: http://qjfr.ir/article-1-165-fa.html



دوره 13، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 810 queries by yektaweb 3600