[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 17، شماره 3 - ( 9-1399 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 142-127 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مادران بر رابطۀ والد-کودک در دانش آموزان دارای اضطراب
مریم احمدی فارسانی ، ناصر باقری ، طیبه شریفی
چکیده:   (2567 مشاهده)
هدف از انجام دادن این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مادران به روش بارکلی بر بهبود رابطۀ والد- کودک دانش آموزان مضطرب دبستانهای شهر فارسان بوده است. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش‌­آزمون، پس‌­آزمون و گروه گواه بوده و ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (۱۹۹۷) و پرسشنامۀ رابطۀ کودک- والد پیانتا (۱۹۹۲) (با سه خرده مقیاس نزدیکی، وابستگی و تعارض) بوده است. ابتدا با استفاده از مقیاس اضطراب کودکان اسپنس، کودکان مضطرب غربال شدند. نمونۀ پژوهش شامل 3۰ دانش آموز از دبستانهای شهر فارسان در سال تحصیلی 96-1395 بود که آنها به دو گروه آزمایشی (شامل 1۵ نفر) و گروه گواه (شامل 1۵ نفر) گمارده شدند. قبل از ارائۀ مداخله و آموزش والدین هر دو گروه آزمایشی و گواه پرسشنامه رابطۀ کودک-والد پیانتا را به عنوان پیش­آزمون تکمیل کردند. سپس گروه آزمایشی ده جلسه تحت‌‌ مداخلۀ آموزش والدین به روش بارکلی قرار گرفت، در حالی که گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پس از پایان دورۀ آموزش مادران از هر دو گروه پرسشنامۀ رابطه والد- کودک پیانتا به­‌عنوان پس‌­آزمون گرفته شد. سپس داده­‌های به­‌دست آمده تحلیل آماری شدند. یافته­‌های تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکووا) نشان دادند که آموزش مادران به روش بارکلی سبب بهبود معنادار رابطۀ والد- کودک (28/27= F و 0/000 = p) می‌­شود. نتایج نشان دادند که این برنامه آموزشی بر هر سه خرده­‌مقیاس نزدیکی، وابستگی و تعارض اثر مثبت دارد و سبب بهبود آنها می‌­شود.
واژه‌های کلیدی: رابطۀ والد-کودک، آموزش والدین، روش بارکلی، اضطراب
متن کامل [PDF 404 kb]   (1067 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/15 | پذیرش: 1398/2/10 | انتشار: 1399/9/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi Farsani M, Bagheri, Ph.D. N, Sharifi, Ph.D. T. The Impact of Barkley's Parent Training Program on the Improvement of the Mother-Child Relationship among Anxious Students. QJFR 2020; 17 (3) :127-142
URL: http://qjfr.ir/article-1-1600-fa.html

احمدی فارسانی مریم، باقری ناصر، شریفی طیبه. تأثیر آموزش مادران بر رابطۀ والد-کودک در دانش آموزان دارای اضطراب. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (3) :127-142

URL: http://qjfr.ir/article-1-1600-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( 9-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645