پژوهش حاضر با هدف کشف ملاکهای معلمان دختر درآستانه ازدواج درباره انتخاب همسر انجام شده است. این مطالعه با روش کیفی و با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون انجام شده است. پژوهشگر با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15 نفر از معلمان دختر مجرد 18 تا 30 ساله را در شهر تهران شناسایی و مورد مصاحبه قرار داد. همۀ مصاحبهها ضبط شده، سپس با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه به شناسایی دو مضمون اصلی ملاکهای فردی و ملاکهای زمینهای انجامیده است. مضمون ملاکهای فردی دربرگیرندۀ شش مضمون فرعی ملاکهای شخصیتی (مهربان بودن، عصبی نبودن، و ...)، ویژگیهای ظاهری (تناسب اندام، بلندی قد و ...)، ملاکهای سنی (نداشتن فاصله سنی زیاد و ...)، ملاکهای تحصیلی (اهل مطالعه بودن و ...)، ملاکهای اعتقادی (شباهت اعتقادی، پایبندی دینی و ...) و ملاکهای اقتصادی (توانایی تأمین مخارج زندگی، شباهت خانوادهها از نظر اقتصادی و ...) بود. مضمون ملاکهای زمینهای نیز دربرگیرندۀ چهار مضمون فرعی ملاکهای فرهنگی (تشابه قومیتی و ...)، ملاکهای مربوط به خانواده همسر (مشابهبودن خانوادهها و ...)، ملاکهای ارزشی (همسانی در ارزشهای اصلی و...) و ملاکهای سیاسی (پایبندی به نظام و ...) بود. یافتههای به دست آمده، از طریق آشکارسازی ملاکهای مدنظر معلمان دختر مجرد برای انتخاب همسر و ازدواج، علاوه بر افزایش بینش نسبت به ملاکهای ازدواج در معلمان دختر مجرد، زمینه را برای تدوین برنامههای اصلاحی با هدف بهبود ملاکهای ازدواج این گروه و هماهنگسازی آنها با واقعیتهای موجود و همچنین تسریع روند ازدواج در آنها فراهم کرده است.