هدف از این پژوهش تعیین اثر قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری دانش آموزان پسر پایه دوم متوسطه منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394بود. این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون باگروه آزمایش و کنترل ومرحله پیگیری بود.حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین و با بهره گیری از روش نمونه گیری چندمرحله ای تعداد60 نفر از دانشآموزان به صورت تصادفی انتخاب شدند. نمونه انتخاب شده به دو گروه مساوی تقسیم شده و به حکم قرعه یک گروه به عنوان گروه آزمایشی (30 دانش آموز) و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل(30 دانش آموز) مشخص شد.برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مهارتهای پرسشگری بکوجیساپ(2004)که دارای 49 سؤال 5 گزینه ای در 5 خرده مقیاس(پیچیدگی، تحول، تردید و تغییر، جهان شمولی و انگیزش) میباشد، استفاده شد. برای تحلیل داده ها آمار توصیفی و آماراستنباطی (آزمون لوین، تحلیل کوواریانس و tهمبسته) به کار گرفته شد. نتایج پژوهش، ضمن تایید فرضیه های تحقیق، نشان داد مهارتهای پرسشگری دانش آموزانی که قصه های قرآنی را دریافت کرده بودند به طور معناداری بالاتر از مهارتهای پرسشگری دانش آموزانی است که قصه های قرآنی را دریافت نکرده اند. همچنین قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری موثر بوده و در طول زمان از پایداری مناسبی برخورداراست. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که قصه های قرآنی روشی موثر برای ارتقای مهارتهای پرسشگری دانش آموزان است.
Shahabadi A, Ahghar, Ph.D. G, Beheshti, Ph.D. S. The Impact of Quranic Stories on Students’ Questioning Skills. QJFR 2016; 13 (3) :33-46 URL: http://qjfr.ir/article-1-159-fa.html
شاه آبادی محمد رضا، احقر قدسی، بهشتی سعید. تأثیر قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1395; 13 (3) :33-46