شناسایی و تبیین شایستگی های مدیران مدارس متوسطه(مورد مطالعه: مدارس متوسطه ناحیه 4 مشهد)
|
حمید اکرامی ، وجیهه هوشیار |
|
|
چکیده: (5232 مشاهده) |
هدف این پژوهش شناسایی شایستگی ها و ارائه مدل شایستگی مدیران مدارس متوسطه و سنجش اعتبار مدل استخراج شده است. این پژوهـش درسال 1394 درمدارس متوسطه ناحیه 4 مشهـد انجام گرفت. به همین منظور دوسؤال تحقیق مورد بررسی قرار گرفت: 1.شایستگی های مدیران مدارس شامل چه ابعاد و مؤلفه هایی است؟ 2. آیا مدل شایستگی استخراج شده از تحقیق معتبر است؟در این پژوهش از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. طرح تحقیق نیز از نوع آمیخته اکتشافی است، زیرا ابتدا از روش کیفی استفاده شده و سپس سنجش مدل شایستگی با روش کمّی انجام گرفته است. در قسمت کیفی پژوهش با 19 نفر از مدیران ارشد ستادی، مدیران و معاونان آموزشی مدارس متوسطه مصاحبه شده است. موضوع مصاحبه، شایستگی های مدیران بوده است. برای تحلیل محتوااز روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده و مدل اولیه شایستگی شامل ابعاد و مؤلفه های شایستگی مدیران مدارس متوسطه استخراج شد. سپس در قسمت کمّی برای سنجش مدل شایستگی، از پرسشنامه ای محقق ساخته حاوی 44 سؤال استفاده شده که میان مدیران و معاونان آموزشی و مدیران ارشد ستادی وکارشناسان اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 مشهد توزیع شده و در نهایت 140 پرسشنامه گرد آوری شده است.برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار آموس استفاده شده است. نتایج نشان داده که همۀ ابعاد و مؤلفه های مدل شایستگی مدیران مدارس متوسطه مورد تایید واقع شده است.
|
|
واژههای کلیدی: شایستگی، مدل شایستگی، مدیران مدارس متوسطه |
|
متن کامل [PDF 896 kb]
(6418 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/11/1 | پذیرش: 1395/10/14 | انتشار: 1395/9/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|