تأثیر فعالیتهای زبان آموزی بر رشد زبان گفتاری کودکان 6 - 5 ساله در مراکز پیش دبستانی خصوصی شهرستان لنگرود
|
نیوشا باقری ، عفت عباسی ، مسعود گرامی پور |
|
|
چکیده: (4487 مشاهده) |
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر فعالیتهای زبان آموزی بر رشد زبان گفتاری کودکان 6-5 ساله در مراکز پیش دبستانی خصوصی شهرستان لنگرود انجام شده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان 6 – 5 ساله مراکز پیش دبستانی شهرستان لنگرود است که از میان آنها 60 نفر(30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه) به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. فعالیتهای زبان آموزی به مدت 18 جلسه یک ساعته، از سوی محقق به گروه آزمایش ارائه شد. ابزار مورد نظر در این پژوهش آزمون رشد زبان Told – p3است که شامل واژگان تصویری، واژگان شفاهی، واژگان ربطی، درک دستوری، تکمیل دستوری، تقلید جمله، مهارت نحو، مهارت معناشناسی، مهارت گوش دادن، صحبت کردن و سازمان دهی بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، در بخش آمار توصیفی از میانگین، انحراف استاندارد و فراوانی و در بخش آمار استنباطی از تحلیل واریانس چند متغیره MANOVA)) استفاده شده است. در پژوهش حاضر علاوه بر پرداختن به فعالیتهای شعر، قصه، بازی، نمایش خلاق، بحث و گفتگو، به همزمانی آنها نیز توجه شده است. نتایج پژوهش نشان داده که افزایش مؤلفه های زبان گفتاری با بیش از 99 درصد اطمینان تأثیری مثبت و معنادار بر رشد مهارت کلامی کودکان داشته است. اثربخشی بیشتر فعالیتها، براساس یافته های کمی پژوهش، گواه صحت این مدعاست.
|
|
واژههای کلیدی: فعالیت زبان آموزی، رشد زبان گفتاری، کودکان پیش دبستانی |
|
متن کامل [PDF 1551 kb]
(7337 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/11/1 | پذیرش: 1395/8/26 | انتشار: 1395/6/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|