نیازسنجی اولیای دانش آموزان دختردورۀ اول متوسطه
|
مرتضی سمیعی زفرقندی ، فوزیه غلامی |
|
|
چکیده: (5573 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر نیازسنجی اولیای دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه استان ایلام بوده است. حجم نمونه براساس فرمول مورگان338 نفر تعیین وشرکت کنندگان با بهره گیری از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نیازسنجی در پنج زمینه نیازهای: اجتماعی و تربیتی، جسمی، زیستی و بهداشتی، روانشناختی و تحصیلی، اخلاقی و مذهبی و اجتماعی و فرهنگی استفاده شده است. این پژوهش غیر آزمایشی و از نوع پیمایشی است. برای تحلیل داده ها آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمون فریدمن) به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داده است که اولویت نیازهای اولیای دانش آموزان به ترتیب در زمینه های زیر میباشد: 1. جسمی، زیستی و بهداشتی (مهمترین نیازدر این زمینه،آموزش عادات بهداشتی به فرزندان و آشنایی والدین با مراقبت های بهداشتی در دوران بلوغ است.) 2. اخلاقی و مذهبی (مهمترین نیاز در این زمینه، آموزش اصول و شیوه های تربیت دینی(حجاب و نماز به فرزندان و روش های ایجاد باورهای مذهبی است.) 3. روانشناختی و تحصیلی(مهمترین نیازدر این زمینه، آشنایی با تأثیر روابط نامناسب میان والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان، نقش تغذیه در تسهیل یادگیری فرزندان،روش صحیح مطالعه و حل مشکلات تحصیلی فرزندان است.) 4. اجتماعی و فرهنگی (مهمترین نیاز در این زمینه، آشنایی والدین با فناوریهای نوین، رایانه، موبایل، شبکه های اجتماعی و کنترل روابط فرزندان با دوستان اجتماعی است.) 5. اجتماعی و تربیتی(مهمترین نیاز در این زمینه،راهنمایی فرزندان در جلوگیری از گرایش به اعتیاد، نحوه برخورد با رفتارهای نادرست، شیوه های درست انتخاب دوستان و نحوۀ برقراری ارتباط با فرزندان است.)
|
|
واژههای کلیدی: نیازسنجی آموزشی، آموزش اولیا، نیازهای جسمی، زیستی و بهداشتی، اخلاقی و مذهبی، روانشناختی و تحصیلی، اجتماعی وفرهنگی، اجتماعی و تربیتی |
|
متن کامل [PDF 480 kb]
(7188 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/2/4 | پذیرش: 1395/8/17 | انتشار: 1395/6/8
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|