[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 44-27 برگشت به فهرست نسخه ها
پرورش خلاقیت دانش آموزان تیزهوش: برنامه جامع حل مسأله خلاق
سیدسعید سجادی اناری ، غلامعلی افروز ، محسن شکوهی‌یکتا
چکیده:   (1452 مشاهده)
خلاقیت برای افراد با استعداد از اهمیتی ویژه برخوردار است زیرا به آنها کمک می­‌کند تا به‌­طور بالقوه توان خود را افزایش دهند و این امر به نفع جامعه است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی برنامه جامع حل مسأله خلاق بر افزایش خلاقیت دانش‌آموزان تیزهوش صورت گرفته است.  پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی است و با طرح پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه گواه انجام شده است. نمونه پژوهش شامل پنجاه دانش‌آموز پسر تیزهوش پایه‌­های سوم تا ششم دبستان و والدین آنهاست. شرکت‌کنندگان به­‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. از هر دو گروه تست تورنس نسخه تصویری گرفته شد. ۱۲جلسه برای دانش‌آموزان و ۴ جلسه برنامه خانواده- محور برای والدین در نظر گرفته شد. محتوای جلسات برای دانش‌آموزان شامل بازی، فعالیتهای تعاملی گروهی و ابعاد هوشهای چندگانه (شامل قصه‌گویی، خواندن داستان، موسیقی، نمایش، مهارتهای حرکتی و ...) بود. به دلیل اهمیت بازی، برای کودکان برنامه و فعالیتها براساس بازی و شامل سرگرمی بوده است. محتوای جلسات برای والدین نیز دانش­‌افزایی در زمینۀ راهکارهای افزایش خلاقیت و روشهای فرزندپروری دانش‌آموزان تیزهوش بوده است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان­‌دهندۀ اثربخشی برنامه حل مسأله خلاق بوده است. تفاوتی معنادار میان پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون در ابعاد مؤلفه‌های خلاقیت تورنس (سیالی، انعطاف، ابتکار و بسط) میان گروه آزمایش و کنترل دیده شده است (0/005>P). این مطالعه نشان می­‌دهد که عملکرد خلاقیت در میان دانش‌آموزان تیزهوش می­‌تواند از طریق برنامه­ هایی با ساختار مناسب و همراه با سرگرمی تقویت شود. برای پژوهشهای آینده اثربخشی مطالعات طولی پیشنهاد می­‌شود. همچنین اجرای این برنامه روی دانش‌آموزان عادی نیز توصیه می­‌شود.
واژه‌های کلیدی: برنامه حل مسأله، تست تورنس، تیزهوشی، خلاق، خلاقیت، دانش‌آموز تیزهوش، والدین
متن کامل [PDF 498 kb]   (1313 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/6 | پذیرش: 1399/10/15 | انتشار: 1401/9/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sajjadi Anari S S, Afrooz, Ph.D. G A, ShokouhiYekta, Ph.D. M. Fostering the Creativity of Gifted Students: A Comprehensive Creative Problem Solving Program. QJFR 2022; 19 (3) :27-44
URL: http://qjfr.ir/article-1-1519-fa.html

سجادی اناری سیدسعید، افروز غلامعلی، شکوهی‌یکتا محسن. پرورش خلاقیت دانش آموزان تیزهوش: برنامه جامع حل مسأله خلاق. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :27-44

URL: http://qjfr.ir/article-1-1519-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710