خلاقیت برای افراد با استعداد از اهمیتی ویژه برخوردار است زیرا به آنها کمک میکند تا بهطور بالقوه توان خود را افزایش دهند و این امر به نفع جامعه است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی برنامه جامع حل مسأله خلاق بر افزایش خلاقیت دانشآموزان تیزهوش صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی است و با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شده است. نمونه پژوهش شامل پنجاه دانشآموز پسر تیزهوش پایههای سوم تا ششم دبستان و والدین آنهاست. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. از هر دو گروه تست تورنس نسخه تصویری گرفته شد. ۱۲جلسه برای دانشآموزان و ۴ جلسه برنامه خانواده- محور برای والدین در نظر گرفته شد. محتوای جلسات برای دانشآموزان شامل بازی، فعالیتهای تعاملی گروهی و ابعاد هوشهای چندگانه (شامل قصهگویی، خواندن داستان، موسیقی، نمایش، مهارتهای حرکتی و ...) بود. به دلیل اهمیت بازی، برای کودکان برنامه و فعالیتها براساس بازی و شامل سرگرمی بوده است. محتوای جلسات برای والدین نیز دانشافزایی در زمینۀ راهکارهای افزایش خلاقیت و روشهای فرزندپروری دانشآموزان تیزهوش بوده است. نتایج تحلیل کوواریانس نشاندهندۀ اثربخشی برنامه حل مسأله خلاق بوده است. تفاوتی معنادار میان پیشآزمون و پسآزمون در ابعاد مؤلفههای خلاقیت تورنس (سیالی، انعطاف، ابتکار و بسط) میان گروه آزمایش و کنترل دیده شده است (0/005>P). این مطالعه نشان میدهد که عملکرد خلاقیت در میان دانشآموزان تیزهوش میتواند از طریق برنامه هایی با ساختار مناسب و همراه با سرگرمی تقویت شود. برای پژوهشهای آینده اثربخشی مطالعات طولی پیشنهاد میشود. همچنین اجرای این برنامه روی دانشآموزان عادی نیز توصیه میشود.
Sajjadi Anari S S, Afrooz, Ph.D. G A, ShokouhiYekta, Ph.D. M. Fostering the Creativity of Gifted Students: A Comprehensive Creative Problem Solving Program. QJFR 2022; 19 (3) :27-44 URL: http://qjfr.ir/article-1-1519-fa.html
سجادی اناری سیدسعید، افروز غلامعلی، شکوهییکتا محسن. پرورش خلاقیت دانش آموزان تیزهوش: برنامه جامع حل مسأله خلاق. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :27-44