[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 64-51 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بسته «راهنمای اجرای درمان شناختی رفتاری توسط والدین» بر اضطراب کودکان
نازنین فیاضی ، فاطمه دهقانی آرانی ، حجت الله فراهانی ، رسول روشن چسلی ، غزل زاهد
چکیده:   (2060 مشاهده)
اضطراب از اختلالات شایع در میان کودکان است که اثرات منفی متعدد بر ابعاد گوناگون زندگی آنها دارد. پژوهش حاضر به­‌منظور بررسی کارآیی بسته «راهنمای اجرای درمان شناختی‌­رفتاری توسط والدین» برای کاهش اضطراب کودکان 7 تا 12 سالۀ شهر تهران انجام شده است. در مطالعه شبه‌­آزمایشی حاضر با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل، از میان مراجعین کلینیک تخصصی بیمارستان مفید تهران، 66 کودک با تشخیص انواع اختلالهای اضطرابی به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و پس از تکمیل فرم رضایت از سوی مادران، به‌­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش­‌آزمون، شدت اضطراب همۀ آزمودنیها با مقیاس سنجش اضطراب کودکان اسپنس (1997) ارزیابی شد. سپس بسته «راهنمای اجرای درمان شناختی­‌رفتاری توسط والدین» طی چهار جلسۀ یک ساعته حضوری و چهار جلسۀ 20 دقیقه‌ای تلفنی به والدین گروه آزمایش آموزش داده شد و والدین بر اساس دستورالعمل ارائه‌­شده، آموزشها را در منزل روی کودکان خود اجرا کردند. در این فاصله گروه کنترل در فهرست انتظار قرار گرفت و هیچ آموزشی دریافت نکرد. پس از پایان این دوره یک ماهه و در مرحله پس‌­آزمون، شدت اضطراب آزمودنیهای هر دو گروه مجدداً اندازه‌­گیری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اضطراب کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به‌طور معناداری کاهش یافته است (0/001 ≡ p و 25/11=F). یافته‌های این پژوهش گویای قابلیت آموزش درمان شناختی­‌رفتاری به والدین به­‌منظور اجرا روی کودکان­‌شان و نیز کارآمدی این روش در بهبود اضطراب کودکان است.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، درمان شناختی رفتاری، والدین، کودکان
متن کامل [PDF 449 kb]   (1091 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/26 | پذیرش: 1400/5/21 | انتشار: 1402/3/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fayyazi N, Dehghani Arani, Ph.D. F, Farahani, Ph.D. H, Roshan Chelsi, Ph.D. R, Zahed, Ph.D. G. The Impact of Guided Parent Delivered Cognitive Behavioral Therapy upon Anxiety in Children. QJFR 2023; 20 (1) :51-64
URL: http://qjfr.ir/article-1-1509-fa.html

فیاضی نازنین، دهقانی آرانی فاطمه، فراهانی حجت الله، روشن چسلی رسول، زاهد غزل. اثربخشی بسته «راهنمای اجرای درمان شناختی رفتاری توسط والدین» بر اضطراب کودکان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (1) :51-64

URL: http://qjfr.ir/article-1-1509-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710