[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 76-53 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی دلالتهای اسناد بالادستی وزارت آموزش وپرورش بر ویژگیهای معلم
محسن حلاجی
چکیده:   (2375 مشاهده)
هدف از این پژوهش واکاوی دلالتهای اسناد بالادستی وزارت آموزش­‌وپرورش بر ویژگیهای معلم بود. این تحقیق ازنظر سنجش‌­پذیری داده‌­ها جزء روشهای کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عرفی، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر گردآوری داده­‌ها کتابخانه‌­ای است. جامعه آماری تحقیق اسناد بالادستی وزارت آموزش­‌وپرورش شامل: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم‌وتربیت رسمی­‌وعمومی (1390)، برنامه­‌درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391) و سند تحول بنیادین آموزش­وپرورش (1390) بود. نمونه آماری همۀ گزاره‌ها، احکام و مواد اسناد بود. نمونه‌­گیری با توجه به هدف و روش‌­شناسی تحقیق به شکل هدفمند انجام شد. برای گرد‌آوری اطلاعات به‌­منظور یافتن پاسخ­ سؤالات پژوهش از نمون­‌برگ (چک‌لیست) استفاده شده است. یافته‌­ها نشان دادند که جامعه آماری دارای گزاره‌­ها، مواد و بندهایی است که شامل واحدهای معنایی دلالت­‌کننده بر ویژگیهای معلم هستند. همچنین یافته­‌ها نشان دادند که از دلالتهای به‌دست‌آمده از اسناد می­‌توان رمزهایی را برای دستیابی به ویژگیهای معلم استخراج کرد. ویژگیهای معلم در قالب زیرمقوله­‌ها و مقوله‌­ها دسته­‌بندی شدند. با به‌کارگیری شیوه استدلال استقرایی درنهایت زیرمقوله‌هایی همچون صفات، شایستگیهای فردی و جمعی، کاریزما، ویژگیهای شخصیتی، باورها و اعتقادات، رشد خودآگاهی و قابلیتهای شخصی، مهارتهای پداگوژیکی، قابلیتهای ذهنی– عقلانی، باورها و تجارب ­حرفه­ای، توجه به  اصول پداگوژیکی، شایستگیهای پایه و ویژه، ظرفیتهای آکادمیک و هویت حرفه­ای، وظایف سازمانی، اخلاق سازمانی، قدرت علمی­‌تخصصی، قدرت مقام/سازمانی، الگوی­ مدرسه‌­ای، خدمات­ سازمانی، اصول و ضوابط­ شغلی، رشد ­سازمانی، باورها و اعتقادات ­سازمانی، توانمندسازی، احراز صلاحیت و ارزیابی عملکرد را می­‌توان به‌­تناسب در هر سه سند ذیل سه مقوله ویژگی­ فردی، ویژگی حرفه­‌ای و ویژگی سازمانی قرارداد.
واژه‌های کلیدی: ویژگیهای معلم، دلالتهای اسناد بالادستی، وزارت آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 654 kb]   (2784 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/22 | پذیرش: 1398/6/9 | انتشار: 1399/6/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hallaji , Ph.D. M. An Investigation of Teachers’ Characteristics based on the Implications of Ministry of Education’s Strategic Plans. QJFR 2020; 17 (2) :53-76
URL: http://qjfr.ir/article-1-1500-fa.html

حلاجی محسن. واکاوی دلالتهای اسناد بالادستی وزارت آموزش وپرورش بر ویژگیهای معلم. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (2) :53-76

URL: http://qjfr.ir/article-1-1500-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660