واکاوی دلالتهای اسناد بالادستی وزارت آموزش وپرورش بر ویژگیهای معلم
|
محسن حلاجی |
|
|
چکیده: (2375 مشاهده) |
هدف از این پژوهش واکاوی دلالتهای اسناد بالادستی وزارت آموزشوپرورش بر ویژگیهای معلم بود. این تحقیق ازنظر سنجشپذیری دادهها جزء روشهای کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عرفی، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر گردآوری دادهها کتابخانهای است. جامعه آماری تحقیق اسناد بالادستی وزارت آموزشوپرورش شامل: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمیوعمومی (1390)، برنامهدرسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391) و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش (1390) بود. نمونه آماری همۀ گزارهها، احکام و مواد اسناد بود. نمونهگیری با توجه به هدف و روششناسی تحقیق به شکل هدفمند انجام شد. برای گردآوری اطلاعات بهمنظور یافتن پاسخ سؤالات پژوهش از نمونبرگ (چکلیست) استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که جامعه آماری دارای گزارهها، مواد و بندهایی است که شامل واحدهای معنایی دلالتکننده بر ویژگیهای معلم هستند. همچنین یافتهها نشان دادند که از دلالتهای بهدستآمده از اسناد میتوان رمزهایی را برای دستیابی به ویژگیهای معلم استخراج کرد. ویژگیهای معلم در قالب زیرمقولهها و مقولهها دستهبندی شدند. با بهکارگیری شیوه استدلال استقرایی درنهایت زیرمقولههایی همچون صفات، شایستگیهای فردی و جمعی، کاریزما، ویژگیهای شخصیتی، باورها و اعتقادات، رشد خودآگاهی و قابلیتهای شخصی، مهارتهای پداگوژیکی، قابلیتهای ذهنی– عقلانی، باورها و تجارب حرفهای، توجه به اصول پداگوژیکی، شایستگیهای پایه و ویژه، ظرفیتهای آکادمیک و هویت حرفهای، وظایف سازمانی، اخلاق سازمانی، قدرت علمیتخصصی، قدرت مقام/سازمانی، الگوی مدرسهای، خدمات سازمانی، اصول و ضوابط شغلی، رشد سازمانی، باورها و اعتقادات سازمانی، توانمندسازی، احراز صلاحیت و ارزیابی عملکرد را میتوان بهتناسب در هر سه سند ذیل سه مقوله ویژگی فردی، ویژگی حرفهای و ویژگی سازمانی قرارداد. |
|
واژههای کلیدی: ویژگیهای معلم، دلالتهای اسناد بالادستی، وزارت آموزش و پرورش |
|
متن کامل [PDF 654 kb]
(2784 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/10/22 | پذیرش: 1398/6/9 | انتشار: 1399/6/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|