[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 7-32 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه رهبری اصیل و اشتیاق شغلی کارکنان آموزش و پرورش با میانجیگری‌ سرمایه روانشناختی
دکتر فرهاد کریمی، محمد مردانی
چکیده:   (64 مشاهده)
اشــتیاق شــغلی کارکنان منافع بســیاری را به صورت مستقیم و غیرمســتقیم برای ســازمان و افراد در پی دارد و منابع شغلی و شخصی از طریق اثرگذاری بر اشتیاق شغلی پیامدهای سازمانی را تحت تأثیر قرار می­‌دهند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط رهبری اصیل با اشتیاق شغلی کارکنان آموزش و پرورش با میانجیگری سرمایه روانشناختی بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل همۀ مدیران، دبیران و آموزگاران مدارس شهرستان الشتر بود که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه­‌گیری تصادفی ساده، 295 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­‌ها عبارت بودند از پرسشنامه­ اشتیاق شغلی اوترخت (UWES) (2003)، پرسشنامه­ سرمایه روانشناختی لوتانز  (PCQ) (2007) و پرسشنامه­ رهبری اصیل والومبوا و همکاران (ALQ) (2008). ارزیابی الگوی پیشنهادی پژوهش با استفاده از مدل‌­یابی معادلات ساختاری و به کمک نرم‌­افزارهای SPSS20 و AMOS20 انجام گرفته است. نتایج نشان دادند که مدل پیشنهادی از برازش خوبی با داده‌­ها برخوردار است و رهبری اصیل و سرمایه روانشناختی با اشتیاق شغلی ارتباطی مثبت و معنا­دار دارند. در این میان مسیر مستقیم رهبری اصیل به سرمایه روانشناختی و سرمایه روانشناختی به اشتیاق شغلی معنا­دار بود ولی مسیر مستقیم رهبری اصیل به اشتیاق شغلی معنا­دار نبود. مسیر غیرمستقیم رهبری اصیل از طریق سرمایه روانشناختی روی اشتیاق شغلی معنا­دار بود. یافته­‌های پژوهش نشان­‌دهندۀ آن است که هر چند رهبری اصیل با اشتیاق شغلی رابطۀ مثبت دارد، اما تأثیر آن از طریق سرمایه­ روانشناختی بر اشتیاق شغلی معنا­دار است و به تنهایی اثری بر اشتیاق شغلی کارکنان ندارد.
واژه‌های کلیدی: اشتیاق ‌شغلی، رهبری اصیل، سرمایه روانشناختی، کارکنان آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 919 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/25 | پذیرش: 1399/2/14 | انتشار: 1399/3/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi, Ph.D. F, Mardani M. The Mediating Role of Psychological Capital in the Relationship between Authentic Leadership and Work Engagement among School Principals and Teachers. QJFR. 2020; 17 (2) :7-32
URL: http://qjfr.ir/article-1-1498-fa.html

کریمی فرهاد، مردانی محمد. رابطه رهبری اصیل و اشتیاق شغلی کارکنان آموزش و پرورش با میانجیگری‌ سرمایه روانشناختی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1399; 17 (2) :7-32

URL: http://qjfr.ir/article-1-1498-fa.html



دوره 17، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4212