هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تابآوری بر فرسودگی تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 98-1397 بوده است. از جامعه آماری موردنظر دو کلاس 20 نفری در مجموع 40 دانشآموز پسر برای نمونه تحقیق بهصورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و شافلی (1997) و سلامت روان گلدبرگ و هیلیر (1979) استفاده شد. پس از تشکیل گروهها، ابتدا یک پیشآزمون بهعمل آمد، سپس گروه آزمایش بهمدت ده جلسه و در هر جلسه بهمدت 75 دقیقه آموزش تابآوری بهصورت کارگاهی دریافت کرد. پس از پایان دوره آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و کنترل پسآزمون گرفته شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شده که نتایج آن نشان داد افرادی که در دوره آموزش تابآوری شرکت کردند فرسودگی تحصیلی کمتر و سلامت روان بیشتری نسبت به افرادی که در این دوره شرکت نکردند داشتند. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که سیاستگذاران و مسئولان مربوطه بهویژه مشاوران مدارس برای معلمان، دانشآموزان و خانوادههای آنها در مورد تابآوری و تأثیر آن بر فرسودگی تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان کارگاههای آموزشی با راهکارهای عملی برگزار کنند.
Garavand Y, Alizadeh A, Zare’nezhad S, Abbasi Joshagan E. A Quasi-Experimental Study of the Impact of Resilience Training on Students' Academic Burnout and Mental Health. QJFR 2022; 19 (3) :93-112 URL: http://qjfr.ir/article-1-1438-fa.html
گراوند یاسر، علیزاده احمد، زارع نژاد سمیه، عباسی جوشقان احسان. اثربخشی آموزش تابآوری بر فرسودگی تحصیلی و سلامت روان: مطالعه ای شبه آزمایشی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :93-112