[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 112-93 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر فرسودگی تحصیلی و سلامت روان: مطالعه ای شبه آزمایشی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم
یاسر گراوند ، احمد علیزاده ، سمیه زارع نژاد ، احسان عباسی جوشقان
چکیده:   (1571 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تاب­‌آوری بر فرسودگی تحصیلی و سلامت روان دانش‌­آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 98-1397 بوده است. از جامعه آماری موردنظر دو کلاس 20 نفری در مجموع 40 دانش‌­آموز پسر برای نمونه تحقیق به‌­صورت تصادفی چندمرحله‌­ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. روش پژوهش از نوع شبه­‌آزمایشی و طرح آن پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. برای گردآوری داده‌­های پژوهش از پرسشنامه­‌های فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و شافلی (1997) و سلامت روان گلدبرگ و هیلیر (1979) استفاده شد. پس از تشکیل گروهها، ابتدا یک پیش‌­آزمون به‌­عمل آمد، سپس گروه آزمایش به­‌مدت ده جلسه و در هر جلسه به‌­مدت 75 دقیقه آموزش تاب­‌آوری به‌­صورت کارگاهی دریافت کرد. پس از پایان دوره آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس­‌آزمون گرفته شد. برای تحلیل داده­‌ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شده که نتایج آن نشان داد افرادی که در دوره آموزش تاب‌­آوری شرکت کردند فرسودگی تحصیلی کمتر و سلامت ­روان بیشتری نسبت به افرادی که در این دوره شرکت نکردند داشتند. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌­شود که سیاستگذاران و مسئولان مربوطه به­‌ویژه مشاوران مدارس برای معلمان، دانش‌­آموزان و خانواده­‌های آنها در مورد تاب­‌آوری و تأثیر آن بر فرسودگی تحصیلی و سلامت روان دانش‌­آموزان کارگاههای آموزشی با راهکارهای عملی برگزار کنند.
واژه‌های کلیدی: تاب آوری، فرسودگی تحصیلی، سلامت روان
متن کامل [PDF 506 kb]   (1499 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/16 | پذیرش: 1400/1/21 | انتشار: 1401/9/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Garavand Y, Alizadeh A, Zare’nezhad S, Abbasi Joshagan E. A Quasi-Experimental Study of the Impact of Resilience Training on Students' Academic Burnout and Mental Health. QJFR 2022; 19 (3) :93-112
URL: http://qjfr.ir/article-1-1438-fa.html

گراوند یاسر، علیزاده احمد، زارع نژاد سمیه، عباسی جوشقان احسان. اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر فرسودگی تحصیلی و سلامت روان: مطالعه ای شبه آزمایشی در دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (3) :93-112

URL: http://qjfr.ir/article-1-1438-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4700