هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه حل مسئله خانواده - محور بر تنظیم هیجان مادرانِ دانشآموزان دارای اختلال اوتیسم بود. این پژوهش، یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون -پیگیری و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ مادران دانشآموزان دختر و پسر دارای اختلال طیف اوتیسم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 98 -1397 بود. تعداد 64 نفر از دانشآموزان دارای اختلال طیف اوتیسم در مدرسه استثنایی بشارت ویژه این دانشآموزان مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش 30 مادر دارای فرزند مبتلا به اوتیسم بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با انتساب تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش، برنامه حل مسئله را در ده جلسه دریافت کردند، درحالیکه به گروه کنترل این آموزش ارائه نشد. ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان (2003) بود. اطلاعات گردآوریشده از طریق آزمون آماری تحلیل مکرر با استفاده از نسخه بیست و سوم نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که برنامه حل مسئله خانواده- محور بر تنظیم هیجان آزمودنیها تأثیر معنادار داشت و اثر این برنامه در مرحله پیگیری همچنان ماندگار بود (0/01>P). برنامه حل مسئله خانواده- محور، تنظیم هیجان مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم را بهبود بخشیده است، بنابراین، کاربست برنامه آموزش حل مسئله خانواده- محور برای این مادران اهمیت بسیار دارد.
Kakabaraee, Ph.D. K, Afrooz, Ph.D. G A, Seidi, Ph.D. M. The Impact of a Family-Centered Problem-Solving Program on Emotional Regulation of Mothers of Students with Autism Spectrum Disorder. QJFR 2023; 19 (4) :7-22 URL: http://qjfr.ir/article-1-1359-fa.html
کاکابرایی کیوان، افروز غلامعلی، صیدی مریم. اثربخشی برنامۀ حل مسئله خانواده- محور بر تنظیم هیجان مادرانِ دانش آموزان دارای اختلال اوتیسم. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (4) :7-22