پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات شیوههای فرزندپروری بر نشانگان اختلال سلوک دانش آموزان دوره متوسطه انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی است و جامعه آماری در برگیرنده تمامی والدین دانش آموزان پسر دوره متوسطه منطقه پاکدشت در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آنها 72 نفر با روش نمونهگیری هدفمند در دسترس با اجرای پرسشنامه علائم مرضی CSI-4 گادو و اسپرافکین (1994) و چک لیست DSM-5 (2013) روی دانش آموزان و تشخیص اختلال سلوک آنان، به عنوان نمونه انتخاب شدند، سپس پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند(1991) روی والدین دانشآموزان اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره انجام گرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که رابطه ای مثبت و معنادار میان ابعاد سبکهای فرزندپروری از جمله سبک فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه با نشانگان اختلال سلوک وجود دارد. همچنین رابطه ای منفی و معنادار میان سبک فرزندپروری مقتدرانه با نشانگان اختلال سلوک وجود دارد. با توجه به میزان t و سطح معناداری مشخص شد که سبک فرزندپروری مستبدانه و سبک مقتدرانه سهمی مناسب در تبیین نشانگان اختلال سلوک دانشآموزان دارند، اما سبک سهلگیرانه تأثیری معنادار در نشانگان اختلال سلوک نداشت(0/05≤P). براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که شیوههای فرزندپروری از مهمترین مؤلفههای تحول فرزند است و نقشی مؤثر در سلامت رفتار فرزندان دارد.
Garmsiri Mahvar A, Shokrzadeh, Ph.D. S. The Impacts of Parenting Styles on the Symptoms of Conduct Disorder among High School Students in Pakdasht. QJFR 2020; 16 (4) :123-142 URL: http://qjfr.ir/article-1-1331-fa.html
گرمسیری مهوار عطاءالله، شکرزاده شهره. اثرات شیوه های فرزندپروری بر نشانگان اختلال سلوک دانش آموزان دوره متوسطه منطقه پاکدشت. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (4) :123-142