[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 64-41 برگشت به فهرست نسخه ها
تشابه و تضاد ارزشها و هنجارهای نهاد خانواده و مدرسه و تأثیر آن بر جامعه پذیری دانش آموزان
حسین دهقان ، برزو مروت ، زهرا غفاری
چکیده:   (6743 مشاهده)
آرمان اصلی فرایند جامعه‌­پذیری، آماده ساختن افراد برای حضور مؤثر در جامعه و به تعبیری درونی کردن ارزشها و هنجارهای ‌حاکم بر جامعه به منظور پاسخگویی به نیازها و رسیدن به اهداف جمعی است. پژوهش حاضر در پی مقایسۀ کارکردی تشابهات و تضادهای ارزشی و هنجاری نهاد آموزش و پرورش و نهاد خانواده و مطالعه تأثیر آنها بر جامعه‌پذیری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرج است. چارچوب نظری تحقیق برگرفته از نظریه های کارکردگرایی‌ و نظریه ناهماهنگی ‌در نهادهای اجتماعی ‌است. این پژوهش با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل همۀ دانش آموزان پایه هفتم شهر کرج و حجم نمونه معادل 379 نفر بوده که به روش نمونه­‌گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده است. یافته­‌های حاصل از داده­‌های استخراج شده بیانگر این است که اتفاق نظر در ارزشها و هنجارهای خانواده و مدرسه بر جامعه‌­پذیری دانش‌آموزان تأثیرگذار است و به عکس آن هم صادق است، یعنی تضاد در ارزشها و هنجارهای خانواده و مدرسه نیز بر جامعه‌­پذیری کودکان تأثیر می­‌گذارد. با این توضیح که خانواده­‌ها بیشتر بر ارزشها و هنجارهای اخلاقی و فرهنگی تأکید دارند و این در حالی است که مدرسه بر ارزشها و هنجارهای مذهبی تأکید دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان دهنده این است که 69 درصد از تغییرات متغیر وابسته(جامعه­‌پذیری) تحت تأثیر اتفاق نظر و همچنین تضاد در ارزشها و هنجارهاست. 
واژه‌های کلیدی: جامعه پذیری، کارگزاران جامعه پذیری، خانواده، آموزش و پرورش، ارزش، هنجار
متن کامل [PDF 608 kb]   (7147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/4 | پذیرش: 1398/5/1 | انتشار: 1398/12/25
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan, Ph.D. H, Morovat, Ph.D. B, Ghaffari Z. The Similarities and Differences between Family and School Values and Norms and its Impact on Students’ Socialization. QJFR 2020; 16 (4) :41-64
URL: http://qjfr.ir/article-1-1327-fa.html

دهقان حسین، مروت برزو، غفاری زهرا. تشابه و تضاد ارزشها و هنجارهای نهاد خانواده و مدرسه و تأثیر آن بر جامعه پذیری دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (4) :41-64

URL: http://qjfr.ir/article-1-1327-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660