آرمان اصلی فرایند جامعهپذیری، آماده ساختن افراد برای حضور مؤثر در جامعه و به تعبیری درونی کردن ارزشها و هنجارهای حاکم بر جامعه به منظور پاسخگویی به نیازها و رسیدن به اهداف جمعی است. پژوهش حاضر در پی مقایسۀ کارکردی تشابهات و تضادهای ارزشی و هنجاری نهاد آموزش و پرورش و نهاد خانواده و مطالعه تأثیر آنها بر جامعهپذیری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرج است. چارچوب نظری تحقیق برگرفته از نظریه های کارکردگرایی و نظریه ناهماهنگی در نهادهای اجتماعی است. این پژوهش با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل همۀ دانش آموزان پایه هفتم شهر کرج و حجم نمونه معادل 379 نفر بوده که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده است. یافتههای حاصل از دادههای استخراج شده بیانگر این است که اتفاق نظر در ارزشها و هنجارهای خانواده و مدرسه بر جامعهپذیری دانشآموزان تأثیرگذار است و به عکس آن هم صادق است، یعنی تضاد در ارزشها و هنجارهای خانواده و مدرسه نیز بر جامعهپذیری کودکان تأثیر میگذارد. با این توضیح که خانوادهها بیشتر بر ارزشها و هنجارهای اخلاقی و فرهنگی تأکید دارند و این در حالی است که مدرسه بر ارزشها و هنجارهای مذهبی تأکید دارد. نتایج حاصل از رگرسیون نشان دهنده این است که 69 درصد از تغییرات متغیر وابسته(جامعهپذیری) تحت تأثیر اتفاق نظر و همچنین تضاد در ارزشها و هنجارهاست.
Dehghan, Ph.D. H, Morovat, Ph.D. B, Ghaffari Z. The Similarities and Differences between Family and School Values and Norms and its Impact on Students’ Socialization. QJFR 2020; 16 (4) :41-64 URL: http://qjfr.ir/article-1-1327-fa.html
دهقان حسین، مروت برزو، غفاری زهرا. تشابه و تضاد ارزشها و هنجارهای نهاد خانواده و مدرسه و تأثیر آن بر جامعه پذیری دانش آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (4) :41-64