[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 23-40 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش روانی بر اساس الگوی اولسون و مک مستر در عملکرد خانواده معلمان زن
امیر مستوفی سرکاری، دکتر محمد قمری، دکتر سیمین حسینیان
چکیده:   (101 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روانی بر اساس الگوی اولسون و مک­‌مستر بر بهبود عملکرد خانواده معلمان زن شهرستان خرمدره بود. روش پژوهش  نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون – پس‌­آزمون و پیگیری بود. جامعۀ پژوهش همۀ معلمان زن متأهل شاغل در آموزش و پرورش شهرستان خرمدره در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 550 نفر بودند. نمونه پژوهش 45 نفر بودند که از میان معلمانی انتخاب شدند که در پرسشنامه ابزار سنجش خانواده (اپشتاین، بیشاپ و لوین، 1978) نمره بالا (عملکرد پایین خانواده) کسب کرده بودند و به صورت تصادفی در سه گروه] گروه آزمایشی 1 (15نفر)، گروه آزمایشی 2 (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر)[ قرار گرفتند. گروههای آزمایشی در جلسات آموزشی شرکت کردند و افراد گروه کنترل مداخله خاصی دریافت نکردند. پس از پایان جلسات، پس‌­آزمون برای هر سه گروه اجرا شد. یک ماه بعد نیز جلسه پیگیری برگزار شد. داده‌­ها با روش آماری تحلیل واریانس چندراهه (آمیخته) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روانی بر اساس الگوی اولسون و الگوی مک‌­مستر در ارتقای عملکرد خانواده معلمان زن اثربخش است و این اثربخشی طی زمان ماندگار است(0/001 ≥ P). همچنین نتیجه پژوهش نشان داد که اثربخشی این دو آموزش در عملکرد خانواده معلمان زن متفاوت نیست. بنابراین، می‌­توان نتیجه گرفت که برای ارتقای عملکرد خانواده معلمان زن می‌­توان از آموزشهای مبتنی بر الگوی اولسون و الگوی مک‌­مستر استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: الگوی اولسون، الگوی مک مستر، عملکرد خانواده
متن کامل [PDF 625 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mostofi Sarkari A, Ghamari, Ph.D. M, Hosseinian, Ph.D. S. Comparing the Effectiveness of Psychological Training based on Olson and McMaster Models in Enhancing Family Functioning of Female Teachers. QJFR. 2020; 16 (4) :23-40
URL: http://qjfr.ir/article-1-1326-fa.html

مستوفی سرکاری امیر، قمری محمد، حسینیان سیمین. مقایسه اثربخشی آموزش روانی بر اساس الگوی اولسون و مک مستر در عملکرد خانواده معلمان زن. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (4) :23-40

URL: http://qjfr.ir/article-1-1326-fa.html



دوره 16، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4072