هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش روانی بر اساس الگوی اولسون و مکمستر بر بهبود عملکرد خانواده معلمان زن شهرستان خرمدره بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری بود. جامعۀ پژوهش همۀ معلمان زن متأهل شاغل در آموزش و پرورش شهرستان خرمدره در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 550 نفر بودند. نمونه پژوهش 45 نفر بودند که از میان معلمانی انتخاب شدند که در پرسشنامه ابزار سنجش خانواده (اپشتاین، بیشاپ و لوین، 1978) نمره بالا (عملکرد پایین خانواده) کسب کرده بودند و به صورت تصادفی در سه گروه] گروه آزمایشی 1 (15نفر)، گروه آزمایشی 2 (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر)[ قرار گرفتند. گروههای آزمایشی در جلسات آموزشی شرکت کردند و افراد گروه کنترل مداخله خاصی دریافت نکردند. پس از پایان جلسات، پسآزمون برای هر سه گروه اجرا شد. یک ماه بعد نیز جلسه پیگیری برگزار شد. دادهها با روش آماری تحلیل واریانس چندراهه (آمیخته) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش روانی بر اساس الگوی اولسون و الگوی مکمستر در ارتقای عملکرد خانواده معلمان زن اثربخش است و این اثربخشی طی زمان ماندگار است(0/001 ≥ P). همچنین نتیجه پژوهش نشان داد که اثربخشی این دو آموزش در عملکرد خانواده معلمان زن متفاوت نیست. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که برای ارتقای عملکرد خانواده معلمان زن میتوان از آموزشهای مبتنی بر الگوی اولسون و الگوی مکمستر استفاده کرد.
Mostofi Sarkari A, Ghamari, Ph.D. M, Hosseinian, Ph.D. S. Comparing the Effectiveness of Psychological Training based on Olson and McMaster Models in Enhancing Family Functioning of Female Teachers. QJFR 2020; 16 (4) :23-40 URL: http://qjfr.ir/article-1-1326-fa.html
مستوفی سرکاری امیر، قمری محمد، حسینیان سیمین. مقایسه اثربخشی آموزش روانی بر اساس الگوی اولسون و مک مستر در عملکرد خانواده معلمان زن. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (4) :23-40