مقایسه اختلالات رفتاری دانش آموزان پسرتک والد -مادر وتک والد –پدر و خانواده عادی دوره ابتدایی
|
صدیقه حاجی حسنی ، مهدیه صالحی ، سوزان امامی  |
|
|
چکیده: (4454 مشاهده) |
مقایسه اختلالات رفتاری دانش آموزان پسرتک والد -مادر وتک والد –پدر و خانواده عادی دوره ابتدایی
صدیقه حاجی حسنی1
دکتر مهدیه صالحی2
دکتر سوزان امامی3
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اختلالات رفتاری دانشآموزان پسر خانواده های تک والد -مادر و تک والد- پدر و خانواده های عادی دوره ابتدایی شهر تهران بود. روش تحقیق علی- مقایسه ای و جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره ابتدایی (خانواده های عادی و خانواده های تک والد) منطقه 2 شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه مورد نظر از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. نمونه شامل 122 نفر فرزندان خانواده تک والد (61 نفر سرپرست مادر ،61 نفر سرپرست پدر) و 122 نفر فرزندان خانواده عادی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه اختلالات رفتاری کانرز (ویژه معلم) بود که معلمان دانش آموزان مورد نظر به آن پاسخ دادند. در این پژوهش از روش آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که نمره کل اختلالات رفتاری در سه گروه دانش آموزان تک والد-مادر و تک والد - پدر و عادی متفاوت است و میانگین کل اختلالات رفتاری در دانش آموزان عادی پایین تر از دانش آموزان تک والد- پدر و تک والد- مادر است. همچنین بین میانگین کل اختلالات رفتاری دانش آموزان تک والد- پدر با تک والد- مادر نیز تفاوت معنادار وجود دارد، بهطوری که میانگین کل اختلالات رفتاری در دانش آموزان تک والد- مادر پایین تر از دانش آموزان تک والد- پدر است.
کلید واژه ها: اختلال رفتاری، خانواده تک والدمادر-تک والد پدر، خانواده عادی
____________________________________________________
تاریخ دریافت: 26/9/1391 تاریخ پذیرش: 16/10/1392
1. کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی Hasani201250@yahoo.com
2. استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی Msalehi@iauctb.ir
3. استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی Emamipursd@yahoo.com |
|
واژههای کلیدی: اختلال رفتاری، خانواده تک والدمادر-تک والد پدر، خانواده عادی |
|
متن کامل [PDF 494 kb]
(4083 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/9/26 | پذیرش: 1392/2/16 | انتشار: 1395/11/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|