رابطه شیوه فرزند پروری و عزت نفس با سلامت روانی دانش آموزان
|
تقی ابوطالبی احمدی |
|
|
چکیده: (7198 مشاهده) |
رابطه شیوه فرزند پروری و عزت نفس با سلامت روانی دانش آموزان
تقی ابوطالبی احمدی 1
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری و عزت نفس با سلامت روانی دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران تشکیل می دهد. 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) از دانش آموزان و والدین آنها از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های اقتدار والدین، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و سلامت عمومی گلدبرگ را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که میان دو متغیر عزت نفس و شیوه فرزند پروری اقتدارمنطقی والدین از نظر آماری رابطه معنادار وجود دارد و هر دو متغیر دارای واریانس مشترک قابل توجهی هستند و شیوه فرزند پروری اقتدار منطقی، سبب افزایش عزت نفس نوجوانان می شود. نتایج ضریب همبستگی همچنین نشان داد که میان دو متغیر شیوه فرزند پروری اقتدار منطقی و سلامت روانی دانش آموزان از لحاظ آماری رابطه معنادار وجود دارد. همچنین میان شیوه های فرزند پروری و عزت نفس رابطه معنادار وجود دارد. میان شیوه فرزند پروری و سلامت روانی نیز رابطه معنادار به دست آمده است و می توان سلامت روانی را از روی شیوه های فرزند پروری پیش بینی کرد.
کلید واژه ها: شیوه فرزندپروری، عزت نفس، سلامت روان
_____________________________________________________________
تاریخ دریافت: 15/3/91 تاریخ پذیرش: 3/2/92
1. مدرس دانشگاه فرهنگیان taghiabutalebi@gmail.com |
|
واژههای کلیدی: شیوه فرزندپروری، عزت نفس، سلامت روان |
|
متن کامل [PDF 336 kb]
(10559 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/3/15 | پذیرش: 1392/2/3 | انتشار: 1395/11/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|