بررسی رابطه نگرش خانواده های تهرانی مبتنی بر سرمایه های فرهنگی در انتخاب نوع مدرسه: دولتی و غیرانتفاعی
|
عالیه شکری ، مرتضی منادی  |
|
|
چکیده: (4962 مشاهده) |
بررسی رابطه نگرش خانواده های تهرانی مبتنی بر سرمایه های فرهنگی در انتخاب نوع مدرسه: دولتی و غیرانتفاعی
عالیه شکری1
دکتر مرتضی منادی2
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی نگرش خانواده های تهرانی نسبت به انتخاب نوع مدرسه، دولتی و غیر انتفاعی انجام شد. در این پژوهش که به روش کیفی انجام گرفت با تحلیل محتوا، اطلاعاتی از 12 مصاحبه به روش هدایت کلیات از والدین دبستانهای دولتی و غیر انتفاعی پسرانه منطقه شمال و جنوب تهران به دست آمد. آنها به صورت هدفمند انتخاب شده بودند. نتایج تحلیل محتوای مصاحبه ها حاکی از این بود که والدین به دلایل کارایی و بازدهی بالا ، کمی هزینه و نزدیکی مدارس دولتی و اهمیت بُعد تربیتی در مدارس غیر انتفاعی این مدارس را انتخاب کرده بودند. آنان دارای نگرش هایی متفاوت بودند. عامل مهم در شکل گیری نگرش خانواده ها شناخت آنها بود، اما ثبت نام در مدرسه تحت تأثیر سرمایه های فرهنگی خانواده هاست. خانواده هایی که سرمایه فرهنگی آنان نسبت به سرمایه های دیگرشان بالا بود، بیشتر برای آموزش و پرورش فرزند خود سرمایه گذاری کرده بودند.
کلید واژه ها: نگرش، سرمایه خانواده، انتخاب، مدرسه دولتی، مدرسه غیر انتفاعی
__________________________________________________________________________
تاریخ دریافت: 4/5/90 تاریخ پذیرش: 8/2/92
1. کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی a.shokri1391@gmail.com
2. عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) monadiGalzahra.ac.ir |
|
واژههای کلیدی: گرش، سرمایه خانواده، انتخاب، مدرسه دولتی، مدرسه غیر انتفاعی |
|
متن کامل [PDF 333 kb]
(1367 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1390/5/4 | پذیرش: 1392/2/8 | انتشار: 1395/11/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|