نیازسنجی از نیازهای فراغتی دانش آموزان دختر و پسر عضو سازمان دانش آموزی شهر تهران
|
فریبا سیدان  |
|
|
چکیده: (2952 مشاهده) |
سنجش نیازهای فراغتی، گامی اساسی درجهت برنامهریزی توسعۀ آموزشی و تربیتی بهشمار میآید. نیازهای آموزشی یکی از دروندادهای نظام آموزشی است که مبنای اساسی طرحریزی، اجرا و ارزیابی نظامها قرار میگیرد. پژوهش پیشروی، به روش پیمایشی و با حجم نمونه برابر با 400 دانش آموز عضو سازمان دانش آموزی، 200دختر(فرزانگان) و200پسر(پیشتازان)، انجام شده است که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل در مقاطع ابتدایی(چهارم وپنجم)، راهنمایی و دبیرستان بودند. یافتهها نشان میدهند که دانش آموزان در سطوح مختلف تحصیلی، نیازی مبرم به فعالیتهای فراغتی دارند. مهمترین نیازهای فراغتی دانش آموزان عضو سازمان دانشآموزی، بهترتیب اولویت، شامل نیاز به گردشگری، نیاز به برگزاری جشن و مراسم، نیاز به فعالیتهای مشارکتی، فعالیتهای ورزشی، فعالیتهای فرهنگی، فعالیتهای مذهبی و فعالیتهای هنری است. فاصله وضع موجود و مطلوب، درمورد تمام نیازهای فراغتی، مقادیری منفی داشته و دانش آموزان مطالباتی بیش از وضع موجود دارند. همچنین رابطۀ میان پایگاه اجتماعی- اقتصادی دانش آموزان و نیازهای فراغتی آنان معنادار است و دانش آموزان محروم به فعالیتهای گردشگری، ورزشی، مشارکتی، فرهنگی و شرکت در مراسم و جشنها و مراسم مذهبی بیش از دانش آموزان با پایگاه اجتماعی بالا و متوسط نیاز دارند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که احساس نیاز پسران به اغلب فعالیتهای فراغتی مانند گردشگری، فعالیتهای ورزشی و برگزاری گردهمایی، جشنها و مراسم بیش از دختران بوده و احساس نیاز دختران به فعالیتهای هنری بیش از پسران بوده است. از پیشنهادهای پژوهش تاکید بر اهمیت فعالیتهای فوقبرنامه برای دانشآموزان در نظام آموزش وپرورش، انجام دادن یک نیازسنجی جامع و کامل برای ایجاد یک استراتژی کلان و مشخص درسطح کشور، تربیت مربیان آموزشدیده و بهکارگیری مربیان توانمند، فراهمکردن فرصتهای برابر برای استفاده مناسب از اوقات فراغت، رفع آسیبهای برنامه اوقات فراغت دانشآموزان در بی توجهی به طبقات و مناطق محروم و حمایت مالی از آنها، رفع بیتوجهی به تفاوتهای جنسیتی دختران و پسران در برنامهریزیهای مربوط به اوقات فراغت، توجه به برگزاری اردوهای گردشگری، توسعه و ارتقای مهارتهای ورزشی و سواد حرکتی، تدوین برنامههای تشویقی کتابخوانی، تشویق به فعالیتهای هنری و ایجاد باشگاههای متنوع هنری، تشکیل باشگاهها و انجمنهای کارآفرینی و حرفهآموزی، افزایش مشارکتهای اجتماعی، تمرکز بر فعالیتهای گروهی اخلاق-محور و پرورش و رشد ایدههای معنوی و اخلاقی دانش آموزان است. |
|
واژههای کلیدی: اوقات فراغت، دانشآموزان، پسران، دختران، فعالیتهای فوقبرنامه، سازمان دانشآموزی، آموزش و پرورش |
|
متن کامل [PDF 725 kb]
(1952 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/11/23 | پذیرش: 1397/9/12 | انتشار: 1398/9/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|