هدف از این پژوهش تدوین مدل بهزیستی ذهنی براساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی، فیزیکی و امنیتی مدرسه با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه بود. طرح پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر مدارس دولتی دوره اول متوسطه مناطق 11، 18، 2 و 7 شهر تهران بود. نمونه آماری شامل 630 نفر بود که از این عده 209 نفر پایه هفتم، 213 نفر پایه هشتم و 208 نفر پایه نهم بودند. روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای جو مدرسه (2015)، بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2003) و پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی هافمن و کاشدان (2010) بود. تحلیل دادهها با روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه مستقیم مثبت میان جو مدرسه و خود تنظیمی وجود دارد که در سطح 0/01 معنادار است (0/01>P ، 0/297= β). رابطه میان جو مدرسه و بهزیستی روانی نیز مستقیم و در سطح 0/01 معنادار و مثبت است (0/01>P ، 0/862= β) و میان جو مدرسه و بهزیستی روانی با واسطهگری خودتنظیمی رابطۀ غیرمستقیم و معنادار در سطح 05/0 وجود دارد. ضریب مسیر مستقیم میان خودتنظیمی و بهزیستی روانی مثبت و در سطح 01/0 معنادار است (0/01>P ، 0/098 β =) . بنابراین نتیجه میگیریم که مدرسه مهمترین مکان برای ارتقای سلامت روان نوجوانان است و باید با ایجاد جو آموزشی مثبت و پر جنب و جوش، شرایط و امکانات تنظیم هیجانات و افزایش تاب آوری دانش آموزان را فراهم کرد.
HajiHassani S, Salehi, Ph.D. M, EmamiPour, Ph.D. S. A Structural Model to Predict Subjective Well-Being based on Educational, Social, Emotional, Physical, and Security Climate of Schools through Mediation of Emotion Regulation. QJFR 2019; 16 (3) :7-28 URL: http://qjfr.ir/article-1-1225-fa.html
حاجی حسنی صدیقه، صالحی مهدیه، امامی پور سوزان. مدل یابی بهزیستی ذهنی بر اساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی ، فیزیکی و امنیتی مدرسه با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (3) :7-28