تبیین نقش خانواده، مدرسه و گروه های مرجع در نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان
|
علیرضا قبادی |
|
|
چکیده: (3937 مشاهده) |
تبیین نقش خانواده، مدرسه و گروه های مرجع در نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان
علیرضا قبادی[1]
تاریخ دریافت:
|
27/5/92
|
تاریخ پذیرش:
|
20/3/92
|
چکیده
در دهه های اخیر، با توجه به اهمیت نیازهای اجتماعی و فرهنگی به ویژه در بین نوجوانان و جوانان، نقش خانواده، مدرسه و گروه های مرجع در تعیین نیازهای جوانان مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران علوم انسانی- اجتماعی قرار گرفته است. بر این مبنا، هدف اساسی این مطالعه شناسایی مهمترین نیازهای اجتماعی و فرهنگی و نقش گروه های مرجع در اولویت بندی این نیازها در بین دانش آموزان می باشند.
این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و برای جمع آوری داده های تحقیق از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. برای تعیین اعتبار ضریب هم سازی درونی گویه های مربوط به شاخصهای مختلف نیازهای اجتماعی و فرهنگی از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که بر اساس نتایج حاصله، میزان آلفای کلیه شاخصها بالاتر از 0.70 و نمایانگر اعتبار بالای شاخصهای ابزار اندازهگیری است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر کاشان در سال تحصیلی 92-1391 میباشد. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 405 دانش آموز به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق بیانگر نقش اساسی معلمین در تعیین اولویت نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان میباشد. پس از آن، دوستان همکلاسی و خانواده در این ارتباط نقش اساسی داشتهاند.
واژههای کلیدی: نیازهای اجتماعی و فرهنگی، خانواده، مدرسه، گروه مرجع، دوستان.
[1]. استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی ghobadidr@gmail.com
|
|
واژههای کلیدی: نیازهای اجتماعی و فرهنگی، خانواده، مدرسه، گروه مرجع، دوستان |
|
متن کامل [PDF 711 kb]
(1092 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/3/20 | پذیرش: 1392/5/27 | انتشار: 1395/11/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|