[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 20، شماره 1 - ( 3-1402 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 50-29 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد روش نظریه برخاسته از داده‌ها در تحلیل موقعیت شکل نگرفتن رفتارهای اخلاق-‌محورانه متناسب با الگوی اسلامی-‌ایرانی در دانش‌آموزان
آرزو غفوری ، کیوان صالحی
چکیده:   (2147 مشاهده)
برایند نظام آموزشی اخلاق-‌محور، جامعه‌ای متعالی و سرشار از رفتارهای اخلاقی است. محور اصلی در برنامه‌درسی ارزش‌-مدار فراهم‌سازی زمینه‌‌ای است تا مربیان و متربیان از ﻃﺮیق اهداف، ﻣﺤﺘﻮا، روشهای تدریس، شیوه‌های ارزشیابی و فعالیتهای یادگیری، ضمن آشنایی با فضائل اخلاقی، در عمل و با استفاده از تکالیف اصیل، این ارزشها و فضائل اخلاقی را در پندار، گفتار و رفتار خویش نهادینه سازند. در این پژوهش تلاش شده ‌است، مبتنی بر روش نظریه برخاسته از داده‌ها و با استفاده از رهیافت کلارک، به تحلیل موقعیت شکل‌ نگرفتن رفتارهای اخلاق-‌محورانه متناسب با الگوی اسلامی-‌ایرانی در دانش‌آموزان، پرداخته شود. به این‌منظور، نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه‌های گروهی با روش گفتگوهای غیر‌رسمی انجام شده است. تحلیل داده‌ها بر اساس روش نقشه‌ای کردن و سه شیوه مصورسازی شامل نقشه موقعیت، عرصه‌ها و جهانهای اجتماعی و وضعیت، انجام شده است. برای اعتباربخشی‌ یافته‌ها، از روشهایی مانند کنترل‌ یافته‌ها از سوی مشارکت‌کنندگان و همچنین از روش چندسویه‌سازی تحلیل‌گر استفاده شده است. تحلیل داده‌های گردآوری ­شده درباره مؤلفه‌های مؤثر در شکل ‌نگرفتن اخلاق-‌محوری در دانش‌آموزان، به بازنمایی هشت دسته مؤلفه‌‌ شامل «عاملین انسانی منفرد، عاملین انسانی جمعی، مؤلفه‌های غیرانسانی، مؤلفه‌های مبتنی بر روش، مؤلفه­‌های اجتماعی، مؤلفه­‌های مبتنی بر ارزشیابی، مؤلفه­‌های مبتنی بر محتوا و مؤلفه­‌های مبتنی بر عملکرد» انجامیده است. نتایج نشان داده که در پدیده مخرب شکل نگرفتن رفتارهای اخلاق-‌محورانه در دانش‌آموزان، مؤلفه‌های هدف، محتوا، روش، عملکرد و ارزشیابی مورد توجه والدین و معلمان و کتابهای درسی، از اهداف اصیل، محتوای اصیل، روش اصیل، عملکرد اصیل و ارزشیابی اصیل، فاصله‌­ای دوچندان دارند. نتایج با ترسیم سه نقشه و بیان نظریه، به صورت داستان‌گونه و ترسیم شکل، گزارش شده است.
واژه‌های کلیدی: شکل‌ نگرفتن رفتارهای اخلاق-‌محورانه، الگوی اسلامی‌-ایرانی‌، دانش‌آموزان، نظریه برخاسته از داده‌ها، تحلیل موقعیت کلارک
متن کامل [PDF 572 kb]   (1285 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/10 | پذیرش: 1399/8/20 | انتشار: 1402/3/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghafoori A, Salehi, Ph.D. K. Using Grounded Theory in Situational Analysis of Ethical Behaviors Not Being Shaped in Accordance with the Iranian-Islamic Model in Students. QJFR 2023; 20 (1) :29-50
URL: http://qjfr.ir/article-1-1208-fa.html

غفوری آرزو، صالحی کیوان. کاربرد روش نظریه برخاسته از داده‌ها در تحلیل موقعیت شکل نگرفتن رفتارهای اخلاق-‌محورانه متناسب با الگوی اسلامی-‌ایرانی در دانش‌آموزان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1402; 20 (1) :29-50

URL: http://qjfr.ir/article-1-1208-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 1 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710