بررسی اثربخشی تصویرسازی هدایت شده بر کاهش تعارضات والد-فرزند در دوره نوجوانی
|
بهاره طلاکوب ، معصومه اسمعیلی ، حسین سلیمی بجستانی  |
|
|
چکیده: (4845 مشاهده) |
بررسی اثربخشی تصویرسازی هدایت شده بر کاهش تعارضات والد-فرزند در دوره نوجوانی
بهاره طلاکوب1
دکتر معصومه اسمعیلی2
دکتر حسین سلیمی بجستانی3
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی تصویرسازی هدایت شده بر کاهش تعارض والد-فرزند در دانش آموزان دختر سوم راهنمایی در سال تحصیلی 89-90 انجام شد. جامعه پژوهش حاضر را دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی منطقه 1 استان تهران تشکیل داده است. نمونه این پژوهش 28 دانش آموز پایه سوم بود که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای این منظور ابتدا یک مدرسه از مدارس راهنمایی دخترانه راهنمایی به تصادف انتخاب شد و پس از انتخاب تصادفی یک کلاس به طور تصادفی در دو گروه (15 نفره) آزمایشی و گواه قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون ازطریق پرسشنامه " تعارض با والدین" گروه آزمایشی در هفت جلسه آموزشی تصویرسازی هدایت شده شرکت کردند و پس از اجرای مرحله پس آزمون، نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون t نشان داد که روش تصویرسازی هدایت شده توانسته است تعارض، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی دانش آموزان را با والدینشان به طور معنادار کاهش دهد و همچنین توانایی استفاده از راهبردهای استدلالی را در آنها به طور معنادار افزایش دهد.
کلیدواژگان: تعارض والد-فرزند، تصویرسازی هدایت شده
__________________________________________________
تاریخ دریافت: 6/9/90 تاریخ پذیرش: 30/2/93
1. کارشناسی ارشد مشاوره تحصیلی talakoob@gmail.com
2. دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی masesmaeily@yahoo.com
3. استادیار دانشگاه علامه طباطبایی h.salimi.b@gmail.com |
|
واژههای کلیدی: تعارض والد-فرزند، تصویرسازی هدایت شده |
|
متن کامل [PDF 600 kb]
(2160 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1390/9/6 | پذیرش: 1393/2/30 | انتشار: 1395/11/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|