بررسی رابطه هوش فرهنگی و هویت ایرانی – اسلامی دانش آموزان
|
احمد سلحشوری ، فرهاد خاوری  |
|
|
چکیده: (5940 مشاهده) |
بررسی رابطه هوش فرهنگی و هویت ایرانی – اسلامی دانش آموزان
دکتر احمد سلحشوری1
فرهاد خاوری2
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان هوش فرهنگی با هویت ایرانی - اسلامی دانشآموزان صورت گرفته است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان سال چهارم مقطع متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شهر همدان و شمار آنان 2141 نفربوده است. از این عده 327 نفر (176 دختر و 151 پسر) به عنوان نمونه پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای سهمی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه مجزا، یکی پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی و دیگری پرسشنامه محقق ساخته هویت ایرانی – اسلامی بوده است. روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی و صوری مورد تایید متخصصان قرار گرفته و پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ محاسبه شده که به ترتیب87% برای پرسشنامه هوش فرهنگی و 92% برای پرسشنامه هویت ایرانی – اسلامی گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی مانند (توزیع فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و شاخصهای آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه) استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که میان هوش فرهنگی و هویت ایرانی – اسلامی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد (049/0= R2). همچنین در ابعاد فرا شناختی(077/0=R2)، شناختی (021/0=R2) و انگیزشی(031/0= R2) هوش فرهنگی با هویت ایرانی – اسلامی رابطه معنادار مشاهده شد، اما میان بعد رفتاری هوش فرهنگی و هویت ایرانی – اسلامی رابطه معنادار مشاهده نشد.
کلید واژگان: هوش فرهنگی، هویت ایرانی - اسلامی، دانش آموزان
______________________________________________
تاریخ دریافت: 3/10/92 تاریخ پذیرش: 30/2/93
1. عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینای همدان ah.salahshoor@gmail.com
2. کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلی سینای همدان farhad_khavari2003@yahoo.com |
|
واژههای کلیدی: هوش فرهنگی، هویت ایرانی - اسلامی، دانش آموزان |
|
متن کامل [PDF 395 kb]
(1329 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/10/3 | پذیرش: 1393/2/30 | انتشار: 1395/11/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|