[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 3-1392 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 126-111 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه هوش فرهنگی و هویت ایرانی – اسلامی دانش آموزان
احمد سلحشوری ، فرهاد خاوری
چکیده:   (5940 مشاهده)

بررسی رابطه هوش فرهنگی و هویت ایرانی اسلامی دانش آموزان

دکتر احمد سلحشوری1

فرهاد خاوری2

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان هوش فرهنگی با هویت ایرانی - اسلامی دانش‌آموزان صورت گرفته است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان سال چهارم مقطع‌ متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شهر همدان و شمار آنان 2141 نفربوده است. از این عده 327 نفر (176 دختر و 151 پسر) به عنوان نمونه پژوهش به  روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای سهمی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه مجزا، یکی پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی و دیگری پرسشنامه محقق ساخته هویت ایرانی  اسلامی بوده است. روایی پرسشنامه ­ها بر اساس روایی محتوایی و صوری مورد تایید متخصصان  قرار گرفته و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ محاسبه شده که به ترتیب87% برای پرسشنامه هوش فرهنگی و 92%  برای  پرسشنامه هویت ایرانی  اسلامی گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از شاخصهای آمار توصیفی مانند (توزیع فراوانی، درصد، میانگین‌ و انحراف استاندارد) و شاخصهای آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه) استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که میان هوش فرهنگی و هویت ایرانی اسلامی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد (049/0= R2). همچنین در ابعاد  فرا شناختی(077/0=R2)، شناختی (021/0=R2) و انگیزشی(031/0= R2) هوش  فرهنگی با هویت ایرانی   اسلامی رابطه معنادار مشاهده شد، اما میان بعد رفتاری هوش فرهنگی و هویت ایرانی  اسلامی رابطه معنادار مشاهده نشد.

کلید واژگان: هوش فرهنگی، هویت ایرانی -  اسلامی، دانش آموزان

______________________________________________

تاریخ دریافت: 3/10/92           تاریخ پذیرش: 30/2/93

1. عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینای همدان                                                     ah.salahshoor@gmail.com

2. کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلی سینای همدان                                       farhad_khavari2003@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: هوش فرهنگی، هویت ایرانی - اسلامی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 395 kb]   (1329 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/10/3 | پذیرش: 1393/2/30 | انتشار: 1395/11/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salahshouri, Ph. D. A, Khavari F. A Study of the Relationship between Cultural Intelligence and Students’ Iranian - Islamic Identity . QJFR 2013; 10 (1) :111-126
URL: http://qjfr.ir/article-1-114-fa.html

سلحشوری احمد، خاوری فرهاد. بررسی رابطه هوش فرهنگی و هویت ایرانی – اسلامی دانش آموزان . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1392; 10 (1) :111-126

URL: http://qjfr.ir/article-1-114-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 3-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4704