مدلیابی اهداف پیشرفت چهارگانه در نوجوانان بر مبنای پدیدآورندگی، راکدماندگی و سبکهای فرزندپروری والد سرپرست خانواده
|
آزاده فرقدانی ، عدنان واعظی ، فاطمه شاطریان محمدی  |
|
|
چکیده: (4416 مشاهده) |
مدلیابی اهداف پیشرفت چهارگانه در نوجوانان بر مبنای پدیدآورندگی، راکدماندگی و سبکهای فرزندپروری والد سرپرست خانواده
دکتر آزاده فرقدانی1
عدنان واعظی2
دکتر فاطمه شاطریان محمدی3
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط درونی متغیرهای پدیدآورندگی، راکدماندگی و نقش میانجی سبکهای فرزندپروری در زمینه جهت گیری چهارگانه هدف پیشرفت، به منظور ارائه مدلهای چهارگانهای براساس اهداف پیشرفت، صورت پذیرفته است. نمونه پژوهش شامل 370 دانش آموز دختر از مدارس دولتی مقطع متوسطه نواحی چهارگانه محدوده شهری قم و والد سرپرست آنها در دامنه سنی 60-40، با حداقل تحصیلات دیپلم و شاغل است که براساس نمونهگیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های پدیدآورندگی، راکدماندگی، سبکهای فرزندپروری (مربوط به والد) و جهتگیری چهارگانه هدف پیشرفت (مربوط به دانشآموز) است. تحلیل دادهها براساس تحلیل مسیر، در نهایت منجر به طراحی چهار مدل برای چهار متغیر وابسته جهت گیری هدف پیشرفت (اهداف پیشرفت تسلطی، عملکردی گرایشی، عملکردی اجتنابی، بلاتکلیفی) شد. مدل اول براساس متغیر وابسته نهایی هدف پیشرفت تسلطی، حاکی از تأثیر مستقیم و غیرمستقیم پدیدآورندگی بر هدف پیشرفت تسلطی و تأثیر مستقیم سبک مقتدرانه و تأثیر غیرمستقیم راکدماندگی بر هدف پیشرفت تسلطی است (ضریب تعیین مدل: 53/0). مدل دوم براساس متغیر وابسته نهایی جهت گیری هدف پیشرفت عملکردی گرایشی حاکی از تأثیرات مستقیم پدیدآورندگی و سبک مستبدانه بر هدف عملکردی گرایشی و تأثیر مستقیم سبک سهل گیرانه و تأثیر غیرمستقیم راکدماندگی بر هدف عملکردی گرایشی است (ضریب تعیین مدل: 38/0). مدل سوم براساس متغیر وابسته نهایی جهت گیری هدف پیشرفت بلاتکلیفی، حاکی از تأثیر مستقیم و غیرمستقیم پدیدآورندگی بر جهتگیری بلاتکلیفی و تأثیر مستقیم سبک مقتدرانه و تأثیر غیرمستقیم راکدماندگی بر جهت گیری بلاتکلیفی است (ضریب تعیین مدل: 44/0). مدل چهارم براساس متغیر وابسته نهایی هدف عملکردی اجتنابی، حاکی از تأثیر مستقیم سبک مستبدانه بر هدف عملکردی اجتنابی و تأثیر غیرمستقیم راکدماندگی بر هدف عملکردی اجتنابی است (ضریب تعیین مدل: 40/0).
کلید واژگان: جهت گیری اهداف پیشرفت، پدیدآورندگی، راکدماندگی، سبکهای فرزندپروری
______________________________________________
تاریخ دریافت: 16/10/92 تاریخ پذیرش: 30/2/93
1.استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، گروه روانشناسی edalataz@gmail.com
2.کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه Shad_Vaezi@yahoo.com
3. استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، گروه روانشناسی fshaterian@yahoo.com |
|
واژههای کلیدی: جهت گیری اهداف پیشرفت، پدیدآورندگی، راکدماندگی، سبکهای فرزندپروری |
|
متن کامل [PDF 335 kb]
(1439 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/10/16 | پذیرش: 1393/2/30 | انتشار: 1395/11/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|