[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 3-1392 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 44-23 برگشت به فهرست نسخه ها
نگاهی فرهنگی به نقش خانواده در تعمیق آموزشهای هنری
علیرضا قبادی ، محمدجواد مهدوی نژاد ، مجید قدمی ، کوثر افضلی
چکیده:   (4976 مشاهده)

نگاهی فرهنگی به نقش خانواده در تعمیق آموزشهای هنری

دکتر علیرضا قبادی1

دکتر محمدجواد مهدوی نژاد2

دکتر مجید قدمی3

کوثر افضلی4

چکیده

یکی از مهم­ترین اهدافی که خانواده­ها و اولیای مدرسه در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در نظر می­گیرند، کشف و پرورش خلاقیت آنهاست،زیرا خلاقیت نقشی کلیدی در توسعه انسانی دارد. پیشرفت و پرورش خلاقیت نیازمند فراهم کردن امکان و انگیزه است و خانه و مدرسه در تمهید این فرآیند نقشی اساسی دارند. خانواده نخستین نهادی است که فرد در آن عضویت دارد و به طور خودآگاه و ناخودآگاه یا با الگو برداری از اعضای خانواده آموزش میپذیرد. این آموزش به چه میزان بر جامعه پذیری و فرآیندهای مشابه تأثیر گذار است و در چه سنینی خانواده میتواند در آموزش هدفمند هنر مؤثرتر باشد؟اینها سؤالاتی هستند که پاسخ به آنها علاوه بر تأثیرگذاری در آموزش فرد و جمع، مسیری نو را برای پژوهش در زمینه کارکرد آموزشی خانواده می­گشاید. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش خانواده در زمینه تعمیق آموزش هنر برای دانش آموزان است. در این مقاله، با روشهای کمی-کیفی و با استفاده از نظریه فضا و مکان اجتماعی پتریوم سوروکین به مطالعه فرآیند مزبور پرداخته شده است. نمونه مورد مطالعه این پژوهش، هنرجویان شهر تهران هستند که در هنرستانها و سایر مراکز آموزشی وابسته یا پیوسته شهر تهران به هنرآموزی مشغول­اند. آموزش این هنرآموزان به صورت فردی و خانوادگی، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که میان خانواده و آموزش هنری دانش‎آموزان، همبستگی مثبت و آشکاری وجود دارد، اما مؤلفههای متغیر بررسی شده تفاوت معنادار این اثر را نیز آشکار مینمایند.

کلیدواژگان: آموزش هنر، خانواده، هنرآموز، کیفیت آموزش، سرمایه فرهنگی

_______________________________________

تاریخ دریافت: 3/10/91                 تاریخ پذیرش: 6/6/92

1. استادیار دانشگاهghobadi@khu.ac.ir

2. نویسنده مسئول:استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسmahdavinejad@modares.ac.ir

  1. استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشdrghadami50@gmail.com
  2. مدرس آموزشکده فنی حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیهkowsar.afzali@gmail.com
واژه‌های کلیدی: آموزش هنر، خانواده، هنرآموز، کیفیت آموزش، سرمایه فرهنگی
متن کامل [PDF 650 kb]   (6213 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/10/3 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1395/11/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghobadi, Ph. D. A R, Mahdavinejad, Ph. D. M J, Ghadami, Ph. D. M, Afzali K. The Role of Family in Promoting Art Education. QJFR 2013; 10 (1) :23-44
URL: http://qjfr.ir/article-1-110-fa.html

قبادی علیرضا، مهدوی نژاد محمدجواد، قدمی مجید، افضلی کوثر. نگاهی فرهنگی به نقش خانواده در تعمیق آموزشهای هنری. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1392; 10 (1) :23-44

URL: http://qjfr.ir/article-1-110-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 3-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645