[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 67-82 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش روان‌شناسی مثبت‌نگر بر خودکارآمدی و سرسختی روان‌شناختی دانش آموزان دختر
سید علی اکبر مرتضوی امامی، دکتر قدسی احقر، دکتر ذبیح پیرانی، دکتر حسن حیدری، دکتر رحیم حمیدی پور
چکیده:   (349 مشاهده)
تاثیر آموزش روان‌شناسی مثبت‌نگر بر خودکارآمدی و سرسختی روان‌شناختی دانش آموزان دختر

سید علی اکبر مرتضوی امامی1
دکتر قدسی احقر2
دکتر ذبیح پیرانی3
دکتر حسن حیدری4
دکتر رحیم حمیدی­‌پور5           

چکیده
هدف از این پژوهش تعیین تاثیر روان‌شناسی مثبت‌نگر بر خودکارآمدی و سرسختی روان‌شناختی دانش آموزان دختر بود. جامعه آماری پژوهش همۀ دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطه دوم مدارس دولتی منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 240 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم بود که از میان مدارس این منطقه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و همتاسازی شدند و 30 نفر از دانش‌آموزان به‌طور تصادفی از دو مدرسه انتخاب و در دو گروه آزمایش و شاهد گمارده شدند (برای هر گروه 15 نفر). آموزشهای مثبت‌نگری طی هشت جلسه 120 دقیقه‌ای به افراد گروه آزمایش ارائه شد و گروه شاهد در این مدت هیچ آموزشی را دریافت نکرد. خودکارآمدی و سرسختی روان‌شناختی شرکت‌کنندگان با پرسشنامه‌های خودکارآمدی عمومی شرر و سرسختی روان‌شناختی کوباسا پیش و پس از مداخله اندازه‌گیری شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون کوواریانس استفاده گردید. نتایج اندازه‌گیریهای انجام‌شده نشان داد که آموزش‌ روان‌شناسی مثبت‌نگر سبب افزایش خودکارآمدی و سرسختی روان‌شناختی (تعهد، کنترل و مبارزه‌جویی) گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد شده است. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌توان‌ گفت مداخلات مثبت‌نگر می‌تواند خودکارآمدی و سرسختی روان‌شناختی را افزایش دهد. بنابراین می‌توان آموزش روان‌شناسی مثبت‌نگر را برای کاهش مشکلات روان‌شناختی دانش آموزان و همچنین افزایش بیشتر خودکارآمدی و سرسختی روان‌شناختی آنان به­‌کار برد.

کلید واژگان: روان‌شناسی مثبت‌نگر، خودکارآمدی، سرسختی روان‌شناختی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/12/26                    تاریخ پذیرش: 97/5/20
1. دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران (نویسنده مسئول)smortazaviemami@gmail.com
2. دانشیار سازمان پژوهش و برنامه­‌ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران
 ahghar2004@yahoo.com
3. استادیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران z-pirani@iau-arak.ac.ir                                                 
4. دانشیار، گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایرانheidarihassan@yahoo.com
5. استادیار، گروه مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانrhamidipour@yahoo.com  
واژه‌های کلیدی: روان‌شناسی مثبت‌نگر، خودکارآمدی، سرسختی روان‌شناختی
متن کامل [PDF 1491 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortazavi Emami S, Ahghar, Ph.D. G, Pirani, Ph.D. Z, Heidari, Ph.D. H, HamidiPour, Ph.D. R. The Effects of Positive Psychology Intervention on Self-Efficacy and Psychological Hardiness of Female Students. QJFR. 2019; 16 (2) :67-82
URL: http://qjfr.ir/article-1-1098-fa.html

مرتضوی امامی سید علی اکبر، احقر قدسی، پیرانی ذبیح، حیدری حسن، حمیدی پور رحیم. تاثیر آموزش روان‌شناسی مثبت‌نگر بر خودکارآمدی و سرسختی روان‌شناختی دانش آموزان دختر. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (2) :67-82

URL: http://qjfr.ir/article-1-1098-fa.html



دوره 16، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991