هدف این پژوهش بررسی رابطه میان رفتار شهروندی سازمانی با بهرهوری و کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس شهر نکا درسال 1395 بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری متشکل از تمام مدیران شاغل آموزش و پرورش شهر نکا بود (مجموعا 180 نفر) که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای 118نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی کانوسکی و اورگان(1996)، پرسشنامه بهرهوری آچیو(1980) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون(1975) استفاده شده است. پس از تأیید روایی پرسشنامهها، پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی 0/90، پرسشنامه بهرهوری 0/88 و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری 0/78 محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که میان مؤلفههای رفتارشهروندی سازمانی با بهرهوری و کیفیت زندگی کاری مدیران از نظر آماری رابطه معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن است که سهم هر یک از مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی در پیشبینی بهرهوری و کیفیت زندگی کاری مدیران متفاوت است. به عبارتی از میان مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی، جوانمردی بیشترین سهم و رفتار مدنی کمترین سهم را در پیش بینی بهرهوری مدیران داراست. همچنین میتوان گفت از میان مؤلفههای رفتار شهروندی سازمانی، جوانمردی بیشترین رابطه و وجدان کمترین رابطه را با کیفیت زندگی کاری دارد.
Khalili Ghal’eSari S, Modanlou, Ph.D. Y. The Relationship between Organizational Citizenship Behavior, Performance, and Quality of Work Life among School Principals. QJFR 2019; 16 (2) :47-66 URL: http://qjfr.ir/article-1-1097-fa.html
خلیلی قلعه سری سیده جمیله، مدانلو یاسمن. تأثیر رفتار شهروندی سازمانی در بهره وری و کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس . فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (2) :47-66