[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 7-26 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای فرزندپروری و تعامل والد- فرزندی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران
سید علی مهربان، دکتر ابوالفضل کرمی، دکتر حسن اسدزاده، دکتر نعمت ستوده اصل
چکیده:   (427 مشاهده)
‌‌تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای فرزندپروری و تعامل والد- فرزندی در دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران

سید علی مهربان1
دکتر  ابوالفضل کرمی2
دکتر حسن اسدزاده3
دکتر نعمت ستوده اصل4

چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری برای پیش­‌بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای فرزندپروری و تعامل والد- فرزندی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم بوده است. جامعه پژوهشی شامل همۀ دانش آموزان دختر و پسر پایه‌­های دهم و یازدهم دوره متوسطه شهر تهران به تعداد 123240 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بوده که از میان آنها 400 نفر(220 دختر و 180 پسر) با بهر‌ه‌­گیری از فرمول مورگان به روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند و به پرسشنامه های سبکهای فرزندپروری بامریند(1973) و مقیاس رابطه والد- فرزند(فاین و همکاران، 1983) پاسخ داده اند. نتایج این پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروری اقتداری تأثیر مستقیم مثبت و معنادار بر پیشرفت تحصیلی دارد. سبک فرزندپروری استبدادی تأثیر مستقیم منفی و معنادار بر پیشرفت تحصیلی دارد، در حالی­‌که سبک فرزندپروری سهل­ ا‌‌نگار تاثیر مستقیم منفی و غیرمعنادار بر پیشرفت تحصیلی دارد. همچنین، ضرایب همبستگی میان ابعاد تعامل والد- فرزند و پیشرفت تحصیلی نشان داد که عاطفه مثبت مادر، ارتباط یا گفت و شنود و همانندسازی مادر همبستگی مثبت و معنادار با پیشرفت تحصیلی دارند، در حالی‌­که آزردگی/سردرگمی نقش همبستگی منفی و معنادار با پیشرفت تحصیلی دارد. همچنین، عاطفه مثبت پدر، ارتباط یا گفت و شنود و مشارکت پدر، همبستگی مثبت و معنادار با پیشرفت تحصیلی دارند، اما، خشم پدر همبستگی منفی و معنادار با پیشرفت تحصیلی دارد.  

کلید واژگان: سبکهای فرزندپروری، تعامل والد- فرزندی، پیشرفت تحصیلی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/4/12                    تاریخ پذیرش: 97/3/25
1. دکتری روان‌شناسی عمومی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران s.alimehraban@yahoo.com
2. دانشیار دانشکده‌ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) a.Karami@atu.ac.ir
3. دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانAsadzadeh@atu.ac.ir  
4. دانشیار مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایرانSotodeh2@semums.ac.ir
واژه‌های کلیدی: سبکهای فرزندپروری، تعامل والد- فرزندی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 777 kb]   (173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۶/۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehraban S, Karami, Ph.D. A, Asadzadeh, Ph.D. H, SotoudehAsl, Ph.D. N. A Structural Model to Predict Academic Achievement based on Parenting Styles and Parent-Child Relationship among High School Students. QJFR. 2019; 16 (2) :7-26
URL: http://qjfr.ir/article-1-1095-fa.html

مهربان سید علی، کرمی ابوالفضل، اسدزاده حسن، ستوده اصل نعمت. تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق سبکهای فرزندپروری و تعامل والد- فرزندی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (2) :7-26

URL: http://qjfr.ir/article-1-1095-fa.html



دوره 16، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991