بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری والدین با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری دانش آموزان دوره ابتدایی
|
سید علی طباطبایی ، رخساره فضلی ، جواد یارعلی |
|
|
چکیده: (11364 مشاهده) |
بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری والدین با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری دانش آموزان دوره ابتدایی
سید علی طباطبایی 1
دکتر رخساره فضلی2
جواد یارعلی3
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری در مدارس ابتدایی شهرستان خور و بیابانک انجام شد. روش پژوهش، مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پایه های چهارم و پنجم مدارس ابتدایی شهرستان خور و بیابانک (شهرهای خور و جندق و فرخی) بودند که از این جامعه 135 دانش آموز به عنوان نمونه و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند و وضعیت تحصیلی آنان در مدرسه (معدل) به منزله شاخص پیشرفت تحصیلی و گزارش معلمان آنان به منزله اختلال رفتاری استفاده شد. داده ها به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون و اسپیرمن تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد سبک فرزندپروری مقتدرانه با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار و سبکهای فرزندپروری سهل گیر و مستبدانه با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین نتایج تحلیل داده های مربوط به اختلال رفتاری و سبک فرزندپروری نشان داد که شیوه مقتدرانه با کاهش اختلال رفتاری رابطه دارد. یعنی دانش آموزانی که شیوه فرزند پروری والدین آنان مقتدرانه بوده است، کمتر دارای اختلال رفتاری بوده اند. بر اساس یافته های پژوهش مبنی بر اینکه شیوه تربیتی والدین با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری دانش آموزان رابطه دارد، آموزش والدین درباره شیوه های فرزند پروری، میتواند به افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش اختلال رفتاری دانشآموزان یاری رساند.
کلید واژگان: شیوه های فرزند پروری، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان و والدین، اختلال رفتاری
_________________________________________________________
تاریخ دریافت: 2/9/92 تاریخ پذیرش: 30/2/93
1. دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه علامه طباطبایی tabaali75@yahoo.com
2. دکترای روانشناسی تربیتی، مدرس مدعو دانشگاه علامه طباطبایی fazlirokh@yahoo.com
3. مدرس دانشگاه فرهنگیان yarali.javad@gmail.com |
|
واژههای کلیدی: شیوه های فرزند پروری، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان و والدین، اختلال رفتاری |
|
متن کامل [PDF 358 kb]
(24955 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/9/2 | پذیرش: 1393/2/30 | انتشار: 1395/11/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|