[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( 3-1392 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 7-22 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری والدین با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری دانش آموزان دوره ابتدایی
سید علی طباطبایی ، رخساره فضلی، جواد یارعلی
چکیده:   (2140 مشاهده)

بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری والدین با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری دانش آموزان دوره ابتدایی

سید علی طباطبایی 1

دکتر رخساره فضلی2

جواد یارعلی3

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه شیوه ­های فرزندپروری با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری در مدارس ابتدایی شهرستان خور و بیابانک انجام شد. روش پژوهش، مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پایه­ های چهارم و پنجم  مدارس ابتدایی شهرستان خور و بیابانک (شهرهای خور و جندق و فرخی) بودند که از این جامعه 135 دانش آموز به عنوان نمونه و با روش نمونه گیری  خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند و وضعیت تحصیلی آنان در مدرسه (معدل) به منزله شاخص پیشرفت تحصیلی و گزارش معلمان آنان به منزله اختلال رفتاری استفاده شد. داده ­ها به کمک روشهای آماری همبستگی پیرسون و اسپیرمن تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد سبک فرزندپروری مقتدرانه با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار و سبکهای فرزندپروری سهل گیر و مستبدانه با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین نتایج تحلیل داده­ های مربوط به اختلال رفتاری و سبک فرزندپروری نشان داد که شیوه مقتدرانه با کاهش اختلال رفتاری رابطه دارد. یعنی دانش آموزانی که شیوه فرزند پروری والدین آنان مقتدرانه بوده است، کمتر دارای اختلال رفتاری بوده اند. بر اساس یافته ­های پژوهش مبنی بر اینکه شیوه تربیتی والدین با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری دانش ­آموزان رابطه دارد، آموزش والدین درباره شیوه­ های فرزند پروری، می­تواند به افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش اختلال رفتاری دانش­آموزان یاری رساند.

کلید واژگان: شیوه­ های فرزند پروری، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان و والدین، اختلال رفتاری

_________________________________________________________

تاریخ دریافت: 2/9/92          تاریخ پذیرش: 30/2/93

1. دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه علامه طباطبایی                                                                              tabaali75@yahoo.com

2. دکترای روانشناسی تربیتی، مدرس مدعو دانشگاه علامه طباطبایی                                                                                  fazlirokh@yahoo.com

3. مدرس دانشگاه فرهنگیان                                                                                                                                        yarali.javad@gmail.com

واژه‌های کلیدی: شیوه­ های فرزند پروری، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان و والدین، اختلال رفتاری
متن کامل [PDF 358 kb]   (69 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parenting Styles, Educational Achievement, and Behavioral Disorders among Elementary School Students. QJFR. 2013; 10 (1) :7-22
URL: http://qjfr.ir/article-1-109-fa.html

طباطبایی سید علی، فضلی رخساره، یارعلی جواد. بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری والدین با پیشرفت تحصیلی و اختلال رفتاری دانش آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1392; 10 (1) :7-22

URL: http://qjfr.ir/article-1-109-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( 3-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742