[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1401 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 118-101 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد(ACT) و تنظیم هیجان(مدل گراس) بر تعلل‌ورزی تحصیلی، تاب آوری و افسردگی دانش آموزان پسر دورۀ متوسطه مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی(ADHD)
سمیه پیری ، سید داود حسینی نسب ، شعله لیوارجانی
چکیده:   (2275 مشاهده)
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد با رویکرد مبتنی بر تنظیم هیجان (مدل گراس) بر تعلل­‌ورزی تحصیلی، تاب­آوری و افسردگی دانش‌­آموزان پسر دورۀ متوسطه مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعالی بود. طرح پژوهش شبه­‌آزمایشی بود. جامعه آماری را دانش­‌آموزان پسر دوره متوسطه مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش­‌فعالی تشکیل می‌­دادند که در سال تحصیلی 98-1397 در مدارس شهرستان تبریز مشغول به تحصیل بودند. از این تعداد 40 نفر به‌­عنوان نمونه به‌­شیوه هدفمند انتخاب شدند و به­‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (آموزش پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان) و گروه کنترل جایگزین شدند (گروه پذیرش و تعهد 13نفر، گروه تنظیم هیجان 12 نفر و گروه انتظار 15 نفر). گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. برای گردآوری داده­‌ها از مقیاس افسردگی بک(1967)، مقیاس ﺗﻌﻠﻞورزی تحصیلی سولومون و راث­‌بلوم (1984) و مقیاس تاب­آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد. برای تحلیل داده‌­ها از تحلیل کوواریانس با به‌­کارگیری نرم‌­افزار SPSS نسخه 21 استفاده شده است. در هر سه متغیر، میان سه گروه تفاوت معنادار آماری وجود داشت (افسردگی: 0/01>p ؛ 14/81=F؛  تاب­‌آوری: 0/01>p ؛ 9/84=F؛ و تعلل­‌ورزی: 0/01> p ؛ 15/15=F). مقایسه زوجی نشان داد که هر دو آموزش نسبت به گروه کنترل اثربخشی بهتری داشتند. در هر سه متغیر گروه پذیرش و تعهد عملکردی بهتر داشتند. آموزش پذیرش و تعهد نسبت به روش آموزش تنظیم هیجان بیشتر سبب کاهش افسردگی و تعلل­‌ورزی تحصیلی و افزایش تاب­‌آوری دانش­‌آموزان پسر مبتلا به نقص توجه/ بیش‌­فعالی می‌­شود.
واژه‌های کلیدی: پذیرش و تعهد، تنظیم هیجان، تاب آوری، افسردگی، تعلل ورزی تحصیلی
متن کامل [PDF 452 kb]   (1396 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/24 | پذیرش: 1398/6/13 | انتشار: 1401/12/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piri S, Hosseininasab, Ph.D. S D, Livarjani, Ph.D. S. The Impact of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) and Emotion Regulation Training (Gross Model) on Academic Procrastination, Resilience, and Depression in Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). QJFR 2023; 19 (4) :101-118
URL: http://qjfr.ir/article-1-1043-fa.html

پیری سمیه، حسینی نسب سید داود، لیوارجانی شعله. مقایسه اثربخشی آموزش پذیرش و تعهد(ACT) و تنظیم هیجان(مدل گراس) بر تعلل‌ورزی تحصیلی، تاب آوری و افسردگی دانش آموزان پسر دورۀ متوسطه مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی(ADHD). فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1401; 19 (4) :101-118

URL: http://qjfr.ir/article-1-1043-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 4 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660