اثربخشی شادکامی بر اضطراب، پیشرفت تحصیلی و ارتباط والد ـ فرزندی در دانش آموزان دختر
|
مریم پورسینا ، خدابخش احمدی ، عبدالله شفیع آبادی |
|
|
چکیده: (4683 مشاهده) |
اثربخشی شادکامی بر اضطراب، پیشرفت تحصیلی و ارتباط والد ـ فرزندی در دانش آموزان دختر
مریم پورسینا1
دکتر خدابخش احمدی2
دکتر عبدالله شفیع آبادی3
چکیده
دانش آموزان نوجوان در دورهای قرار دارند که یکی از تکالیف مهم کمک به انسجام شخصیت، بهبود روابط، رشد، پیشرفت شخصی و تحصیلی و کاهش ناملایمات در آنها میباشد. تحقیق حاضر با هدف سنجش اثربخشی شادکامی و مثبتاندیشی بر اضطراب، پیشرفت تحصیلی و ارتباط والد- فرزندی در نوجوانان دختر انجام شده است. روش این پژوهش شبه آزمایشی، با پیش آزمون، پسآزمون با گروه کنترل، و جامعه آماری متشکل از دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی بود که پس از اجرای آزمون اضطراب، 60 نفر از آنهایی که اضطراب بالایی داشتند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش در 9 جلسۀ مداخله به روش شادکامی فوردایس شرکت کردند. در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ اضطراب حالت صفت اسپیلبرگر و پیوند والدینی بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که مداخله به روش شادکامی و مثبتاندیشی، بر مؤلفههای اضطراب آشکار، اضطراب پنهان و پیشرفت تحصیلی تأثیر داشته است. همچنین آموزش شادکامی بر ارتباط والد- فرزند مادر مؤثر بوده، ولی بر رابطۀ والد-فرزندی پدران اثری نداشته است. با توجه به اینکه شادکامی به سادگی در زندگی قابل استفاده است به عنوان یک روش مناسب و اثربخش در کاهش اضطراب و افزایش پیشرفت تحصیلی معرفی میشود که ممکن است موجب بهبود روابط والد فرزندی نیز بشود.
کلیدواژگان: شادکامی، اضطراب، پیشرفت تحصیلی، رابطۀ والد- فرزندی
____________________________________
تاریخ دریافت: 15/6/92 تاریخ پذیرش: 29/4/93
1. کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران poursina2000@yahoo.com
2. دانشیار روانشناسی مشاوره، مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران kh_ahmady@yahoo.com
3. استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران |
|
واژههای کلیدی: شادکامی، اضطراب، پیشرفت تحصیلی، رابطۀ والد- فرزندی |
|
متن کامل [PDF 584 kb]
(2223 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/6/15 | پذیرش: 1393/4/29 | انتشار: 1395/11/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|