[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 68-49 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی جامعه‌شناختی مشارکت اجتماعی معلمان و عوامل مؤثر بر آن
حامد شیری، محمدرضا نصیری
چکیده:   (2800 مشاهده)
مشارکت اجتماعی فرایندی است آگاهانه، داوطلبانه و جمعی با در نظر داشتن اهدافی معین که یکی از ویژگیهای توسعه اجتماعی و متغیری تأثیرگذار در توسعه همه‌جانبه و از موضوعات اصلی در مطالعات توسعه است. در مقاله حاضر ضمن توصیف مشارکت اجتماعی، تلاش شده است تا با اتخاذ رویکردی نظری، عوامل مؤثر بر آن به شیوه ‌ای تجربی در شهرستان تکاب بررسی شود. پیش­‌فرض مقاله این است که بخشی از زمینه­‌ها و علل توسعه‌ نیافتگی شهرستان تکاب متأثر از بی‌توجهی و عدم مشارکت شهروندان و انفعال آنها در مواجهه با مسائل و موضوعات مبتلابه شهرستان است. از نظر روش‌­شناختی این مطالعه به شیوه مطالعات پیمایشی و با کاربرد تکنیک پرسشنامه در میان معلمان شهرستان تکاب در استان آذربایجان‌ غربی به اجرا در آمده است. حجم نمونه 255 نفر بوده است که با شیوه نمونه­­‌گیری طبقه‌­ای متناسب، نمونه­‌ها انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفته‌­اند. یافته‌‌های پژوهش بیانگر آن است که میزان مشارکت اجتماعی در میان معلمان چندان مطلوب نیست و در مؤلفه­‌های مشارکت اجتماعی (مشارکت در فعالیتهای عام‌المنفعه، مشارکت در فعالیتهای شهری و محلی و عضویت در تشکلها) سطح مشارکت تقریباً پایین­‌تر از متوسط است. در بعد تبیینی تحلیل نتایج نشان می­‌دهد که شاخصهای «انسجام اجتماعی»، «احساس بی­‌قدرتی»، «سن» و «میل به پیشرفت» به ترتیب بیشترین تأثیر را بر مشارکت اجتماعی معلمان دارند و می­‌توانند بیش از ۴۰ درصد از واریانس مشارکت اجتماعی را تبیین کنند.
 
 
واژه‌های کلیدی: مشارکت اجتماعی، معلمان، توسعه اجتماعی، شهرستان تکاب
متن کامل [PDF 632 kb]   (2084 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/23 | پذیرش: 1397/7/2 | انتشار: 1398/3/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri M. A Sociological Study of Teachers’ Social Participation and Factors Affecting it. QJFR 2019; 16 (1) :49-68
URL: http://qjfr.ir/article-1-1002-fa.html

شیری حامد، نصیری محمدرضا. بررسی جامعه‌شناختی مشارکت اجتماعی معلمان و عوامل مؤثر بر آن. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (1) :49-68

URL: http://qjfr.ir/article-1-1002-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645