[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 49-68 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی جامعه‌شناختی مشارکت اجتماعی معلمان و عوامل مؤثر بر آن
دکتر حامد شیری، محمدرضا نصیری
چکیده:   (121 مشاهده)
بررسی جامعه‌شناختی مشارکت اجتماعی معلمان و عوامل مؤثر بر آن
 
دکتر حامد شیری1
محمدرضا نصیری2

چکیده
مشارکت اجتماعی فرایندی است آگاهانه، داوطلبانه و جمعی با در نظر داشتن اهدافی معین که یکی از ویژگیهای توسعه اجتماعی و متغیری تأثیرگذار در توسعه همه‌جانبه و از موضوعات اصلی در مطالعات توسعه است. در مقاله حاضر ضمن توصیف مشارکت اجتماعی، تلاش شده است تا با اتخاذ رویکردی نظری، عوامل مؤثر بر آن به شیوه ‌ای تجربی در شهرستان تکاب بررسی شود. پیش­‌فرض مقاله این است که بخشی از زمینه­‌ها و علل توسعه‌ نیافتگی شهرستان تکاب متأثر از بی‌توجهی و عدم مشارکت شهروندان و انفعال آنها در مواجهه با مسائل و موضوعات مبتلابه شهرستان است. از نظر روش‌­شناختی این مطالعه به شیوه مطالعات پیمایشی و با کاربرد تکنیک پرسشنامه در میان معلمان شهرستان تکاب در استان آذربایجان‌ غربی به اجرا در آمده است. حجم نمونه 255 نفر بوده است که با شیوه نمونه­­‌گیری طبقه‌­ای متناسب، نمونه­‌ها انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفته‌­اند. یافته‌‌های پژوهش بیانگر آن است که میزان مشارکت اجتماعی در میان معلمان چندان مطلوب نیست و در مؤلفه­‌های مشارکت اجتماعی (مشارکت در فعالیتهای عام‌المنفعه، مشارکت در فعالیتهای شهری و محلی و عضویت در تشکلها) سطح مشارکت تقریباً پایین­‌تر از متوسط است. در بعد تبیینی تحلیل نتایج نشان می­‌دهد که شاخصهای «انسجام اجتماعی»، «احساس بی­‌قدرتی»، «سن» و «میل به پیشرفت» به ترتیب بیشترین تأثیر را بر مشارکت اجتماعی معلمان دارند و می­‌توانند بیش از ۴۰ درصد از واریانس مشارکت اجتماعی را تبیین کنند.
 
کلید واژگان: مشارکت اجتماعی، معلمان، توسعه اجتماعی، شهرستان تکاب
 
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاریخ دریافت: 96/7/23                    تاریخ پذیرش: 97/7/2
1. استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور  hamedshiri2003@yahoo.com
2. کارشناس ارشد جامعه‌شناسی و دبیر آموزش و پرورش تکاب (نویسنده مسئول)  reza_g2496@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: مشارکت اجتماعی، معلمان، توسعه اجتماعی، شهرستان تکاب
متن کامل [PDF 632 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri M. A Sociological Study of Teachers’ Social Participation and Factors Affecting it. QJFR. 2019; 16 (1) :49-68
URL: http://qjfr.ir/article-1-1002-fa.html

شیری حامد، نصیری محمدرضا. بررسی جامعه‌شناختی مشارکت اجتماعی معلمان و عوامل مؤثر بر آن. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1398; 16 (1) :49-68

URL: http://qjfr.ir/article-1-1002-fa.html



دوره 16، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921