بررسی جامعهشناختی مشارکت اجتماعی معلمان و عوامل مؤثر بر آن
|
حامد شیری، محمدرضا نصیری |
|
|
چکیده: (2800 مشاهده) |
مشارکت اجتماعی فرایندی است آگاهانه، داوطلبانه و جمعی با در نظر داشتن اهدافی معین که یکی از ویژگیهای توسعه اجتماعی و متغیری تأثیرگذار در توسعه همهجانبه و از موضوعات اصلی در مطالعات توسعه است. در مقاله حاضر ضمن توصیف مشارکت اجتماعی، تلاش شده است تا با اتخاذ رویکردی نظری، عوامل مؤثر بر آن به شیوه ای تجربی در شهرستان تکاب بررسی شود. پیشفرض مقاله این است که بخشی از زمینهها و علل توسعه نیافتگی شهرستان تکاب متأثر از بیتوجهی و عدم مشارکت شهروندان و انفعال آنها در مواجهه با مسائل و موضوعات مبتلابه شهرستان است. از نظر روششناختی این مطالعه به شیوه مطالعات پیمایشی و با کاربرد تکنیک پرسشنامه در میان معلمان شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی به اجرا در آمده است. حجم نمونه 255 نفر بوده است که با شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب، نمونهها انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که میزان مشارکت اجتماعی در میان معلمان چندان مطلوب نیست و در مؤلفههای مشارکت اجتماعی (مشارکت در فعالیتهای عامالمنفعه، مشارکت در فعالیتهای شهری و محلی و عضویت در تشکلها) سطح مشارکت تقریباً پایینتر از متوسط است. در بعد تبیینی تحلیل نتایج نشان میدهد که شاخصهای «انسجام اجتماعی»، «احساس بیقدرتی»، «سن» و «میل به پیشرفت» به ترتیب بیشترین تأثیر را بر مشارکت اجتماعی معلمان دارند و میتوانند بیش از ۴۰ درصد از واریانس مشارکت اجتماعی را تبیین کنند.
|
|
واژههای کلیدی: مشارکت اجتماعی، معلمان، توسعه اجتماعی، شهرستان تکاب |
|
متن کامل [PDF 632 kb]
(2084 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/23 | پذیرش: 1397/7/2 | انتشار: 1398/3/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|