بررسی رابطۀ سبکهای دلبستگی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران
|
مجید قدمی |
|
|
چکیده: (6201 مشاهده) |
بررسی رابطۀ سبکهای دلبستگی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران
دکتر مجید قدمی1
چکیده
هدف از این پژوهش تعیین رابطۀ سبکهای دلبستگی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر دورۀ متوسطه شهر تهران بوده است. حجم نمونه براساس جدول مورگان، 300 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سبکهای دلبستگی که دارای 21 سؤال پنج گزینه ای در سه سبک ایمن، اجتنابی و دوسوگرا بود استفاده شد. به علاوه میانگین نمرات دانشآموزان در یک سال تحصیلی به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت. این پژوهش غیرآزمایشی از نوع همبستگی بود. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون رگرسیون چند متغیره) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد از روی نمرات سبکهای دلبستگی میتوان عملکرد تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی کرد. قدرت پیشبینی سبک دلبستگی ایمن بیشتر از سبک اجتنابی و سبک دوسوگراست. میان سبک دلبستگی ایمن با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و میان سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دوسوگرا رابطه منفی و معنادار وجود دارد. سبک دلبستگی ایمن عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تسهیل میکند و به مثابه سپری در برابر ناملایمات، اُفت و شکست تحصیلی و وقایع غیر منتظره قرار میگیرد.
کلید واژگان: سبک دلبستگی، سبک دلبستگی ایمن، سبک دلبستگی اجتنابی، سبک دلبستگی دوسوگرا، عملکرد تحصیلی
_______________________________________________
تاریخ دریافت: 1/5/93 تاریخ پذیرش: 6/10/93
1. عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش drghadami50@gmail.com |
|
واژههای کلیدی: سبک دلبستگی، سبک دلبستگی ایمن، سبک دلبستگی اجتنابی، سبک دلبستگی دوسوگرا، عملکرد تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 387 kb]
(4487 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/5/1 | پذیرش: 1393/10/6 | انتشار: 1395/11/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|