این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودراهبری در یادگیری، گرایش به تفکر انتقادی و خلاقیت دانشآموزان پسر انجام شده است. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل همۀ دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر کوهدشت در سال تحصیلی 98- 1397 بوده که تعداد آنها در مجموع 1933 نفر است. از این جامعه آماری 40 دانشآموز(20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی به گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. هر دو گروه، پرسشنامههای یادگیری خودراهبر، گرایش به تفکر انتقادی، خلاقیت و آگاهی فراشناختی را به عنوان پیشآزمون تکمیل کردند. سپس، آموزش راهبردهای فراشناختی بهعنوان متغیر مستقل پژوهش در 10 جلسه 50 دقیقهای، برای گروه آزمایش اجرا شد. پس از پایان آموزش، بار دیگر چهار ابزار پژوهش برای هر دو گروه آزمایش و کنترل بهعنوان پسآزمون اجرا شد. دادههای بهدستآمده با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که آموزش راهبردهای فراشناختی سبب افزایش یادگیری خودراهبر(0/01≥p)، گرایش به تفکر انتقادی (0/01 ≥p)و خلاقیت (0/01 ≥p) شده است. براساس نتایج بهدست آمده از این مطالعه میتوان به مدیران، مشاوران و بهطورکلی مسئولان و سیاستگذاران آموزشی پیشنهاد کرد که برای بهبود و افزایش یادگیری خودراهبر، گرایش به تفکر انتقادی و خلاقیت دانشآموزان به نقش مهم و غیرقابلانکار راهبردهای فراشناختی عنایتی ویژه داشته باشند و زمینه ایجاد و تقویت این راهبردها را با آموزش راهبردهای فراشناختی در کارگاههای آموزشی و سمینارهای معتبر و آموزنده در دانشآموزان مدارس ایجاد کنند.