:: دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 171-155 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر مهارتهای ارتباطی و خلاقیت دانش آموزان دورۀ ابتدایی
زهرا رمضانپور گلیرد ، ابوالقاسم یعقوبی ، ذبیح اله پیرانی ، داود تقوایی
چکیده:   (294 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن‌­آگاهی بر مهارتهای ارتباطی و خلاقیت دانش‌آموزان دورۀ ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون و پیگیری یک ‌ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان دختر دوره دوم ابتدایی منطقه 20 تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. سی نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای در مرحله غربالگری،  انتخاب و به‌ صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری، شامل گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی ده جلسه تحت آموزش ذهن­‌آگاهی قرار گرفت و گروه کنترل مداخله‌­ای دریافت نکرد. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه‌های مهارتهای ارتباطی جرابک (2004) و خلاقیت عابدی (2002) استفاده شد. داده‌­ها از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیریهای مکرر با نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان دادند که اثربخشی روش ذهن­‌آگاهی بر متغیرهای خلاقیت و مهارتهای ارتباطی معنادار است  (0/01>p). همچنین نتایج نشان داد که  تفاوت میان نمره‌های پس‌آزمون و پیگیری در مورد خلاقیت و مهارتهای ارتباطی معنادار نیست (0/05<p)، از این رو ماندگاری اثر مداخله تأیید شد. بر اساس یافته­‌ها، آموزش مؤلفه­‌های ذهن­‌آگاهی بر فرایندهای شناختی مانند تمرکز و آگاهی از هیجانهای خود و دیگران مؤثر است و ظرفیت بروز روابط میان- فردی و فعالیتهای خلاقانه را بهبود می‌­بخشد، از این رو به نظر می‌رسد که بتوان از روش مداخله­ای ذهن­‌آگاهی در حوزه افزایش مهارتهای ارتباطی و خلاقیت دانش‌آموزان ابتدایی بهره برد.
واژه‌های کلیدی: ذهن آگاهی، مهارتهای ارتباطی، خلاقیت
متن کامل [PDF 594 kb]   (191 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/15 | پذیرش: 1401/5/5 | انتشار: 1402/12/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها