[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( 11-1391 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 58-30 برگشت به فهرست نسخه ها
گرایش دانش‌آموزان به مصرف کالاهای خارجی و متعین­های اجتماعی- فرهنگی آن (با تأکید بر حوزه خانواده)
یعقوب احمدی، اسعد محمدی بلبان‌آباد
چکیده:   (3882 مشاهده)

گرایش دانش‌آموزان به مصرف کالاهای خارجی و متعین­های اجتماعی- فرهنگی آن (با تأکید بر حوزه خانواده)

یعقوب احمدی[1]

اسعد محمدی بلبان‌آباد[2]

تاریخ دریافت:

5/4/92

تاریخ پذیرش:

11/8/92

چکیده

در جامعه مدرن متأخر، مقوله مصرف که در حوزه نیازهای انسانی قرار دارد، تنها فرایندی اقتصادی نیست، بلکه فرایندی فرهنگی و اجتماعی نیز هست. مقاله حاضر درصدد است با تأکید بر نظریات مرتبط با مصرف فرهنگی (بودریار، اسکلیر و...) و نمایشی (بوردیو، وبلن و...) به بررسی پدیده مصرف، به­ ویژه مصرف کالاهای خارجی در شهر سنندج و متعین‌های آن بپردازد.

روش پژوهش نوشتار حاضر، از نوع توصیفی غیر آزمایشگاهی و مبتنی بر تکینک پیمایش است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه ناحیه سنندج در سال 1389 تشکیل داده‌اند، 426 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین شدند، اما به دلیل اثرات پرسشنامه‌های گمشده و ناقص، در نهایت 400 پرسشنامه در تحلیل نهایی، مدّ نظر قرار گرفت؛ همچنین شیوه نمونه‌گیری، طبقه‌ای بوده ‌است.

 نتایج توصیفی تحقیق، بیانگر این است که میزان گرایش دانش‌آموزان به کالاهای خارجی در جامعه مورد مطالعه، بالاتر از متوسط نمره‌هاست (میانگین= 60.9)؛ همچنین نتایج تحلیلی مطالعه نشان از آن دارد که بین متغیرهای مصرف نمایشی و تظاهری، رقابت‌های ‌خانوادگی، تشخص‌پذیری و تأکید بر تمایز، عملکرد تولیدکنندگان داخلی، تبلیغات رسانه‌ای و پایگاه اقتصادی - اجتماعی خانوادگی با میزان گرایش دانش‌آموزان به کالاهای خارجی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. نتیجه تحلیل رگرسیونی، بیانگر این است که متغیرهای وارد شده در مدل رگرسیونی، به طور خالص 0.39 درصد از واریانس گرایش دانش‌آموزان به کالاهای خارجی در معادله را تبیین می‌کنند.

واژگان کلیدی: تمایز، تشخص‌پذیری، مصرف نمایشی، تبلیغات رسانه‌ای، فرهنگ

 

[1]. استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور  yahmady2001@yahoo.com

[2]. مدرس دانشگاه پیام نور و کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی Asaadmohamadi2009@gmail.com

واژه‌های کلیدی: تمایز، تشخص‌پذیری، مصرف نمایشی، تبلیغات رسانه‌ای، فرهنگ
متن کامل [PDF 715 kb]   (1518 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/4/5 | پذیرش: 1392/8/11 | انتشار: 1395/11/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Students Tendency to Consuming Foreign Goods and Socio -CulturalDeterminants (With Emphasis on the Family Domain). QJFR 2013; 9 (4) :30-58
URL: http://qjfr.ir/article-1-117-fa.html

احمدی یعقوب، محمدی بلبان‌آباد اسعد. گرایش دانش‌آموزان به مصرف کالاهای خارجی و متعین­های اجتماعی- فرهنگی آن (با تأکید بر حوزه خانواده). فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1391; 9 (4) :30-58

URL: http://qjfr.ir/article-1-117-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 11-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714