[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 134-115 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی نیازهای آموزشی زنان ایرانی سرپرست خانوار: مطالعه ای پدیدارشناختی
سیمزر صالحی ، محمد نوریان ، لیلا فتحی
چکیده:   (671 مشاهده)
زنان سرپرست خانوار یکی از مهم‌­ترین اقشار آسیب‌­پذیر جامعه هستند و لزوم توانمند نمودن آنان ضروری به نظر می­رسد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی نیازهای آموزشی زنان ایرانی سرپرست خانوار انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر روش، کیفی از نوع پدیدارشناختی بود که از طریق مصاحبه نیمه­‌ساختارمند انجام شده است. جامعه ­آماری شامل همه متخصصان و کارشناسان مطلع در زمینه زنان سرپرست خانوار کمیته امداد، بهزیستی و شهرداری استان تهران در سال 1400 بود. به همین منظور 12 نفر از متخصصان و کارشناسان مطلع و مسئول در زمینه نیازها و آموزش زنان سرپرست خانوار کمیته امداد، بهزیستی و شهرداری با روش نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبه­‌ها تا حد اشباع نظری انجام گرفت. داده‌­های حاصل از مصاحبه با رویکرد تحلیل محتوا و روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. بر اساس یافته­‌های به دست آمده پنج مضمون اصلی "دانش و مهارت یائسگی"، "مهارتهای اشتغال و خودکفایی"، "توسعه توانمندیهای فردی"، "توسعه مهارت  اجتماعی" و "مهارتهای تربیت اسلامی فرزندان" استنتاج شد. با به‌­کارگیری روش تحلیل محتوا 34 طبقه از پنج مضمون اصلی استخراج شده و مدل آموزش زنان سرپرست خانوار طراحی شد. با توجه به نتایج این پژوهش، زنان سرپرست خانوار دارای نیازهای گوناگونی­‌اند که بر سایر جنبه‌­های زندگی آنان تأثیر می­‌گذارد. لذا، شناخت ابعاد گوناگون این نیازها برای نهادهایی چون کمیته امداد، این امکان را فراهم می­‌کند که درکی صحیح‌­تر از نیازهای آنان داشته باشند و دوره­‌های آموزشی را بر اساس نیازهای آموزشی زنان سرپرست خانوار طراحی کنند.
واژه‌های کلیدی: مطالعه پدیدارشناختی، نیازهای آموزشی، زنان سرپرست خانواده
متن کامل [PDF 1553 kb]   (351 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/9/2 | پذیرش: 1402/2/13 | انتشار: 1403/3/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi S, Nourian M, Fathi L. Designing a Model for the Educational Needs of Iranian Females Heads of Family: A Phenomenological Study. QJFR 2024; 21 (1) :115-134
URL: http://qjfr.ir/article-1-2318-fa.html

صالحی سیمزر، نوریان محمد، فتحی لیلا. طراحی الگوی نیازهای آموزشی زنان ایرانی سرپرست خانوار: مطالعه ای پدیدارشناختی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (1) :115-134

URL: http://qjfr.ir/article-1-2318-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660