زنان سرپرست خانوار یکی از مهمترین اقشار آسیبپذیر جامعه هستند و لزوم توانمند نمودن آنان ضروری به نظر میرسد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی نیازهای آموزشی زنان ایرانی سرپرست خانوار انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر روش، کیفی از نوع پدیدارشناختی بود که از طریق مصاحبه نیمهساختارمند انجام شده است. جامعه آماری شامل همه متخصصان و کارشناسان مطلع در زمینه زنان سرپرست خانوار کمیته امداد، بهزیستی و شهرداری استان تهران در سال 1400 بود. به همین منظور 12 نفر از متخصصان و کارشناسان مطلع و مسئول در زمینه نیازها و آموزش زنان سرپرست خانوار کمیته امداد، بهزیستی و شهرداری با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبهها تا حد اشباع نظری انجام گرفت. دادههای حاصل از مصاحبه با رویکرد تحلیل محتوا و روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. بر اساس یافتههای به دست آمده پنج مضمون اصلی "دانش و مهارت یائسگی"، "مهارتهای اشتغال و خودکفایی"، "توسعه توانمندیهای فردی"، "توسعه مهارت اجتماعی" و "مهارتهای تربیت اسلامی فرزندان" استنتاج شد. با بهکارگیری روش تحلیل محتوا 34 طبقه از پنج مضمون اصلی استخراج شده و مدل آموزش زنان سرپرست خانوار طراحی شد. با توجه به نتایج این پژوهش، زنان سرپرست خانوار دارای نیازهای گوناگونیاند که بر سایر جنبههای زندگی آنان تأثیر میگذارد. لذا، شناخت ابعاد گوناگون این نیازها برای نهادهایی چون کمیته امداد، این امکان را فراهم میکند که درکی صحیحتر از نیازهای آنان داشته باشند و دورههای آموزشی را بر اساس نیازهای آموزشی زنان سرپرست خانوار طراحی کنند.
Salehi S, Nourian M, Fathi L. Designing a Model for the Educational Needs of Iranian Females Heads of Family: A Phenomenological Study. QJFR 2024; 21 (1) :115-134 URL: http://qjfr.ir/article-1-2318-fa.html
صالحی سیمزر، نوریان محمد، فتحی لیلا. طراحی الگوی نیازهای آموزشی زنان ایرانی سرپرست خانوار: مطالعه ای پدیدارشناختی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (1) :115-134