هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی موسیقیدرمانی بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان دختر پرخاشگر بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. 30 دانشآموز پرخاشگر از میان دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر کرج در سال تحصیلی1400- 1399 به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب و به تصادف در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای پرخاشگری کودکان دبستانی شهیم (1385)، آزمون ویسکانسین گرانت و برگ (1948)، آزمون عملکرد مداوم رازولد(1956) و آزمون استروپ (1935) بودند. گروه آزمایش در هشت جلسه تحت درمان موسیقیدرمانی قرار گرفتند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که در گروه موسیقیدرمانی به طور معناداری، انعطافپذیری شناختی نسبت به گروه کنترل افزایش یافتهاست (p<0.001). در آزمون عملکرد پیوسته، اثربخشی معناداری بر بهبود توجه پایدار در گروه مورد آزمایش مشاهده شد(p<0.001)، زیرا تعداد خطاها در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است. در آزمون استروپ، اثربخشی معناداری بر بهبود بازداری در گروه مورد آزمایش مشاهده شد(p<0.001). بنابراین میتوان نتیجه گرفت، موسیقیدرمانی بر بهبود کارکردهای اجرایی (انعطاف پذیری شناختی، توجه پایدار و بازداری) دانشآموزان دختر پرخاشگر نقشی مؤثر دارد. بنابراین پیشنهاد میشود که متخصصان این حوزه از این شیوۀ درمان برای کمک به دانشآموزان پرخاشگر در محیطهای آموزشی و درمانی بهره بگیرند. نتایج این پژوهش میتواند تلویحات آموزشی بسیاری داشته باشد.
Salehi Z, GhaffariNouran A, Mousazadeh T. The Effectiveness of Music Therapy on the Executive Functions of Aggressive Female Elementary School Students. QJFR 2024; 21 (1) :95-114 URL: http://qjfr.ir/article-1-2019-fa.html
صالحی زلیخا، غفاری نوران عذرا، موسی زاده توکل. اثربخشی موسیقی درمانی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان دختر پرخاشگر مقطع ابتدایی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (1) :95-114