طراحی و ارزیابی اثربخشی برنامه مدیریت رفتاری خانواده- محور بر رضامندی زوجیت والدین دارای کودکان دبستانی با نشانگان بیش فعالی
|
علی اکبر ترابی، غلامعلی افروز، فریبا حسنی، فاطمه گلشنی |
|
|
چکیده: (512 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر طراحی و ارزیابی اثربخشی برنامه مدیریت رفتاری خانواده- محور بر میزان رضایتمندی زوجیت والدین دارای کودکان بیشفعال بوده است. این پژوهش کاربردی و نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه و جلسه پیگیری است. جامعه آماری همۀ والدین کودکان بیشفعال شهر تهران بود. تعداد 64 والد با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در گروههای آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش، آموزش 10 جلسهای دریافت کرد ولی گروه گواه بدون آموزش در نوبت انتظار ماند. ابزار غربالگری و گردآوری دادهها، مقیاس درجهبندی تشخیص بیشفعالی کانرز(1999) و مقیاس رضایتمندی زوجیت افروز(1390) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با تکرار سنجش(اسپانوا) استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که اثربخشی برنامه خانواده- محور بر افزایش رضایتمندی زوجیت والدین، مثبت و معنادار است. محتوای برنامه مبتنی بر پشتوانه نظری بارکلی(1394) و افروز(1390) بوده و ضریب همبستگی آن (0/89) و پایایی آن به میزان 0/88= α بوده است. اثربخشی آزمایشی برنامه، تفاوتی معنادار (0/51±) در سطح 0/05=α نشان داده است. میتوان گفت برنامه مذکور بر افزایش رضایتمندی زوجیت والدین اثربخشی معنادار داشته و نتایج در دوره پیگیری دوماهه نیز پایدار بوده است. برنامه خانواده- محور، بر افزایش رضایتمندی زوجیت، اثربخشی داشت و این نتایج در دوره پیگیری دوماهه نیز پایدار بود. تعمیمپذیری محدود از محدودیتهای این پژوهش بود. پژوهش در این زمینه در سایر جوامع آماری، گروهها و فرهنگهای گوناگون و نیز برای کاهش تنش والدین و همچنین طراحی برنامه مدرسه-محور توصیه میشود.
|
|
واژههای کلیدی: برنامه مدیریت رفتاری خانواده- محور، رضایتمندی زوجیت، اختلال بیش فعالی |
|
متن کامل [PDF 507 kb]
(239 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/8/6 | پذیرش: 1399/4/20 | انتشار: 1400/9/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|