هدف این پژوهش شناسایی و مقایسه ادراک دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی و گروه بهنجار از شیوههای فرزندپروری والدین خود با استفاده از مدل طرحواره یانگ بوده است. همچنین طرحوارههای ناسازگاری که در حال حاضر چارچوبهای ذهنی آنها را تشکیل میدهد، مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش همۀ دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستانهای شهرستان بهارستان استان تهران بودند. نمونه پژوهش شامل 140نفر از دانش آموزان، مرکب از دو گروه مبتلایان به اضطراب اجتماعی و گروه بهنجار است. برای انتخاب نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و هیلیر(1979) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی کانر و همکاران(2000) تعداد 70 دانش آموز مبتلا به اضطراب اجتماعی و 70 دانش آموز دارای سلامت روان انتخاب شدند. در مرحله بعد پرسشنامه فرزندپروری یانگ(1994) و پرسشنامه طرحواره یانگ (1998) به دو گروه داده شد و نتایج بهدست آمده در هر دو گروه با یکدیگر مقایسه شد. یافتهها نشان دادند که گروه مبتلا به اضطراب اجتماعی با نسبت بیشتری در مقایسه با گروه بهنجار والدین خود را کنترلگر، طرد کننده، تحقیرکننده، محدودکننده و تنبیهگر معرفی کردند. بنابراین ممکن است تجارب والدینی خاص در رشد اضطراب اجتماعی نقش داشتهباشند. همچنین یافتهها نشان دادند که گروه مبتلا به اضطراب اجتماعی در تمام طرحوارهها بهجز طرحوارههای گرفتار و معیارهای سرسختانه دارای نسبتی بالاتر در مقایسه با گروه بهنجار بودند.
Khodayarinejad T, Mohammadi Arya, Ph.D. A R, Rezaee Dogaheh, Ph.D. E. A Comparison of Perceived Parental Rearing Styles and Early Maladaptive Schemas in Students with Social Anxiety and Normal Students. QJFR 2021; 18 (3) :43-66 URL: http://qjfr.ir/article-1-687-fa.html
خدایاری نژاد طاهره، محمدی آریا علیرضا، رضایی دوگاهه ابراهیم. مقایسه سبک فرزندپروری ادراک شده و طرحواره های ناسازگار اولیه در دانش آموزان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی و گروه بهنجار. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1400; 18 (3) :43-66