اثربخشی آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانش آموزان مدارس شبانه روزی
|
محمود برجعلی ، محمد جواد بگیان کوله مرز ، مجتبی بختی ، مسلم عباسی  |
|
|
چکیده: (5006 مشاهده) |
اثربخشی آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانش آموزان مدارس شبانه روزی
دکتر محمود برجعلی1
محمد جواد بگیان کوله مرز2
مجتبی بختی3
دکتر مسلم عباسی4
چکیده
هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانش آموزان مدارس شبانه روزی بود. این پژوهش به شیوه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان پسر ساکن در مدارس شبانه روزی شهر خرم آباد در سال تحصیلی 92-1391 بوده است. نمونه پژوهش 40 نفر از دانش آموزان پسر بودند که از میان 6 مدرسه شبانهروزی خرمآباد به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت قرعه کشی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند (20 نفر برای هر گروه). در فرآیند اجرا، گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه بهزیستی ذهنی بزرگسالان استفاده شد. این پرسشنامه ابعاد هیجانی و اجتماعی بهزیستی ذهنی را ارزیابی میکند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی این دانشآموزان مؤثر بوده است (001/0≥P). از آنجا که آموزش دلگرمی میتواند بر ایجاد اعمال و بینش های نو و اصیل تأثیری اساسی داشته باشد و هیجانات مثبت نیز میتواند از همین اعمال و بینش های نو خلق شود، بنابراین این درمان به بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی در این دانش آموزان می انجامد.
کلید واژگان: آموزش دلگرمی، بهزیستی هیجانی، بهزیستی اجتماعی، مدارس شبانه روزی، دانش آموزان
______________________________________________________
تاریخ دریافت: 25/10/92 تاریخ پذیرش: 23/6/93
1. استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی m_borjali501@yahoo.com
2. دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه رازی کرمانشاه (نویسنده مسئول) javadbagiyan@yahoo.com
3. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد Bakhti1389@gmail.com
4. استادیار روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون moslem_abbasi83@yahoo.com
|
|
واژههای کلیدی: آموزش دلگرمی، بهزیستی هیجانی، بهزیستی اجتماعی، مدارس شبانه روزی، دانش آموزان |
|
متن کامل [PDF 554 kb]
(1854 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/10/25 | پذیرش: 1393/6/23 | انتشار: 1395/11/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|