[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 11-1392 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 100-83 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانش آموزان مدارس شبانه روزی
محمود برجعلی ، محمد جواد بگیان کوله مرز ، مجتبی بختی ، مسلم عباسی
چکیده:   (5006 مشاهده)

اثربخشی آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانش آموزان مدارس شبانه روزی

دکتر محمود برجعلی1

محمد جواد بگیان کوله مرز2

مجتبی بختی3

دکتر مسلم عباسی4

چکیده

هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانش ­آموزان مدارس شبانه ­روزی بود. این پژوهش به شیوه آزمایشی و با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش ­آموزان پسر ساکن در مدارس شبانه ­روزی شهر خرم ­آباد در سال تحصیلی 92-1391 بوده است. نمونه­ پژوهش 40 نفر از دانش ­آموزان پسر بودند که از میان 6 مدرسه شبانه­روزی خرم­آباد به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت قرعه کشی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند (20 نفر برای هر گروه). در فرآیند اجرا، گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله ­ای دریافت نکرد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه بهزیستی ذهنی بزرگسالان استفاده شد. این پرسشنامه ابعاد هیجانی و اجتماعی بهزیستی ذهنی را ارزیابی می­کند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی این دانش­آموزان مؤثر بوده است (001/0P). از آنجا که آموزش دلگرمی می­تواند بر ایجاد اعمال و بینش های نو و اصیل تأثیری اساسی داشته باشد و هیجانات مثبت نیز می­تواند از همین اعمال و بینش های نو خلق شود، بنابراین این درمان به بهبود  بهزیستی هیجانی و اجتماعی در این دانش آموزان می انجامد.

کلید واژگان: آموزش دلگرمی، بهزیستی هیجانی، بهزیستی اجتماعی، مدارس شبانه ­روزی، دانش ­آموزان

______________________________________________________

تاریخ دریافت: 25/10/92                             تاریخ پذیرش: 23/6/93

1.  استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی                                                                             m­_borjali501@yahoo.com

2. دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه رازی کرمانشاه (نویسنده مسئول)     javadbagiyan@yahoo.com

3. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد   Bakhti1389@gmail.com

4. استادیار روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون   moslem_abbasi83@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: آموزش دلگرمی، بهزیستی هیجانی، بهزیستی اجتماعی، مدارس شبانه ­روزی، دانش ­آموزان
متن کامل [PDF 554 kb]   (1854 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/10/25 | پذیرش: 1393/6/23 | انتشار: 1395/11/4
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borjali, Ph. D. M, Bagiyan M J, Bakhti M, Abbasi, Ph. D. M. The Encouragement Training Based on Adlerian Approach and the Social and Emotional Well-Being of Boarding School Students. QJFR 2014; 10 (4) :83-100
URL: http://qjfr.ir/article-1-98-fa.html

برجعلی محمود، بگیان کوله مرز محمد جواد، بختی مجتبی، عباسی مسلم. اثربخشی آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانش آموزان مدارس شبانه روزی. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1392; 10 (4) :83-100

URL: http://qjfr.ir/article-1-98-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 11-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714