بررسی تأثیر میزان وابستگی به اینترنت بر مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی
|
سمیه تاجیک اسماعیلی ، رضا اردکانیان |
|
|
چکیده: (4393 مشاهده) |
پژوهش حاضربا هدف بررسی و مقایسه تأثیر وابستگی به اینترنت بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی انجام گرفته است.جامعه آماری شامل دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی شهر تهران است که تعداد آنها در سال تحصیلی 94-93، 599659 نفر بوده است. تعداد نمونه پژوهش طبق فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شد که به 400 نفر افزایش داده شد و به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید. نخست شهر تهران به پنج ناحیه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم شد و از هر منطقه یک مدرسه هوشمند و یک مدرسه عادی به صورت تصادفی انتخاب شد. سپس از هر مدرسه به صورت تصادفی کلاسها و دانش آموزانی انتخاب شدند و پرسشنامهها میان آنان توزیع شد. یافته ها بااستفاده از آزمون آنالیز واریانس چند سویه تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل یافته های پژوهش نشان داد که میزان مهارتهای اجتماعی دانش آموزان در مدارس هوشمند و عادی تفاوت قابل ملاحظه ای ندارد، در حالی که میزان مهارتهای اجتماعی دختران از پسران مورد مطالعه بیشتر است. این موضوع در هردوگروه دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی صدق میکند.همچنین یافته ها مؤید آن است که دانش آموزان وابسته و غیروابسته به اینترنت ازلحاظ مهارتهای اجتماعی تفاوت معنادار دارند، یعنی مهارتهای اجتماعی دانش آموزان وابسته بیشتر است.
|
|
واژههای کلیدی: مهارتهای اجتماعی، وابستگی به اینترنت، دانشآموزان، مدرسه هوشمند، مدرسه عادی |
|
متن کامل [PDF 591 kb]
(6851 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/8/9 | پذیرش: 1395/1/29 | انتشار: 1395/10/11
|
|
|
|