:: دوره 12، شماره 2 - ( 6-1394 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر میزان وابستگی به اینترنت بر مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی
سمیه تاجیک اسماعیلی ، رضا اردکانیان
چکیده:   (4393 مشاهده)

   پژوهش حاضربا هدف بررسی و مقایسه تأثیر وابستگی به اینترنت بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی انجام گرفته است.جامعه آماری شامل دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی شهر تهران  است که تعداد آنها در سال تحصیلی 94-93، 599659 نفر بوده است. تعداد نمونه پژوهش طبق فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شد که به 400 نفر افزایش داده شد و به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید. نخست شهر تهران به پنج ناحیه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم شد و از هر منطقه یک مدرسه هوشمند و یک مدرسه عادی به صورت تصادفی انتخاب شد. سپس از هر مدرسه به صورت تصادفی کلاسها و دانش آموزانی انتخاب شدند و پرسشنامه­ها میان آنان توزیع شد. یافته­ ها بااستفاده از آزمون آنالیز واریانس چند سویه تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل یافته­ های پژوهش نشان داد که میزان مهارتهای اجتماعی دانش آموزان در مدارس هوشمند و عادی تفاوت قابل ملاحظه ای ندارد، در حالی که میزان مهارتهای اجتماعی دختران از پسران مورد مطالعه بیشتر است. این موضوع در هردوگروه دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی صدق می­کند.همچنین یافته­ ها مؤید آن است که دانش آموزان وابسته و غیروابسته به اینترنت ازلحاظ مهارتهای اجتماعی تفاوت معنادار دارند، یعنی مهارتهای اجتماعی دانش آموزان وابسته بیشتر است.

واژه‌های کلیدی: مهارتهای اجتماعی، وابستگی به اینترنت، دانش­آموزان، مدرسه هوشمند، مدرسه عادی
متن کامل [PDF 591 kb]   (6851 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/8/9 | پذیرش: 1395/1/29 | انتشار: 1395/10/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 6-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها