فهم پدیدارشناختی والدگری در مادران طبقه متوسط ایرانی
|
روحالله شهابی  |
|
|
چکیده: (66 مشاهده) |
والدگری میتواند به مثابۀ یک ویژگی فرهنگی به شمار آید و در فرهنگهای گوناگون، دارای ابعاد و پیامدهای متفاوت باشد. هدف پژوهش حاضر دستیابی به فهمی پدیدارشناختی از شیوهها و ابعاد والدگری در مادران ایرانی است. این پژوهش به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است. گروه نمونه، 23 نفر از مادران دارای فرزند 3 و 4 سال بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شده است. نتایج نشان داد که ابعاد والدگری در مادران ایرانی ذیل چهار بُعد پذیرش/ رد (از لحاظ پاسخ به درخواستها و نیازهای کودک)، مشغولیت/ فراغت (از لحاظ درگیرشدن مادر با کودک در طول روز)، اِعمال نظم و کنترل نرم / سخت / سهلگیرانه (از لحاظ اِعمال نظم و کنترل در رابطه با کودک) و فرصت / محرومیت (از لحاظ فراهمآوردن امکان اکتشاف و بیان خود از سوی کودک) قابل تقسیم است. موضوع قابلتوجه در این یافتهها این است که بهخلاف الگوهای سنتی، ابعادی مانند طرد، استبداد، آشفتگی و اهمال، در این مطالعه استخراج نشده است. این نتایج را میتوان حاصل ویژگیها و تغییرات در خانوادۀ پسامدرن کلانشهری ایران مانند دموکراتیکشدن خانواده، فرزند-محوری در خانواده ایرانی، چند رسانهای و مجازیشدن و گسترش سرمایه فرهنگی خانوادههای ایرانی در یکی دو دهۀ گذشته دانست. |
|
واژههای کلیدی: خانواده ایرانی، فرهنگ، مطالعه پدیدارشناختی، والدگری |
|
متن کامل [PDF 423 kb]
(61 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/2/5 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1404/4/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|