[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 158-143 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تجربه زیسته دانش‌آموزان تک‌والد-مادر و دو والد در دورۀ ابتدایی از تحصیل در فضای مجازی در همه‌گیری کووید- 19
لیلا دریانی نیک ، زهراسادات پورسیدآقایی
چکیده:   (433 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تجربه زیسته دانش‌آموزان تک‌والد- مادر و دو والد در دورۀ ابتدایی از تحصیل در فضای مجازی در همه‌گیری کووید- 19 انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی و روش آن پدیدار‌شناسی است. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان دختر دورۀ ابتدایی شهرستان قرچک و شیوه نمونه‌گیری هدفمند بود. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختاریافته گردآوری شده‌اند و‌ با استفاده از راهنمای کراندل و همکاران(2006) کدگذاری و هر دو گروه با یکدیگر مقایسه شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت پس از انجام دادن 44 مصاحبه عمیق(24 دانش­‌آموز تک‌والد و 20 دانش آموز دو والد) پژوهشگر به اشباع داده‌ها رسید. در این پژوهش 4 مضمون اصلی و 11 مضمون فرعی به دست آمد که مضامین اصلی عبارت بودند از: «تهیه ملزومات آموزشی»، «مشکلات یادگیری و میزان حمایت خانواده»، «مشکلات فنی و میزان حمایت خانواده» و «انگیزش و هیجان در فضای مجازی». یافته‌های پژوهش نشان دادند که نقش حمایتی خانواده در تحصیل مجازی دانش‌­آموزان دورۀ ابتدایی بسیار حائز اهمیت است و دانش‌­آموزان تک والد-مادر به دلیل عدم بهره‌مندی از حمایت پدر و کاهش ساعات حضور مادر در خانه چالشهای زیادی را از نظر تحصیل در این فضا تجربه کرده‌­اند. بنابراین درمانگران حوزه کودکان می‌توانند در جهت غنی‌سازی فرمول‌بندی تشخیصی خود در شرایط بی‌انگیزگی و افت تحصیلی در دانش‌آموزان، از یافته‌های این پژوهش بهره‌مند شوند.
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، تجربه زیسته، تک‌والد-مادر، دورۀ ابتدایی، دو والدی
متن کامل [PDF 549 kb]   (194 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/18 | پذیرش: 1402/5/15 | انتشار: 1403/12/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daryani Nik L, Pour Seyyed Aghaei Z S. Comparison of the Lived Experiences of Single-Mother and Two-Parent Primary School Students in Virtual Learning during the COVID-19 Pandemic. QJFR 2025; 21 (4) :143-158
URL: http://qjfr.ir/article-1-2388-fa.html

دریانی نیک لیلا، پورسیدآقایی زهراسادات. مقایسه تجربه زیسته دانش‌آموزان تک‌والد-مادر و دو والد در دورۀ ابتدایی از تحصیل در فضای مجازی در همه‌گیری کووید- 19. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (4) :143-158

URL: http://qjfr.ir/article-1-2388-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه خانواده و پژوهش Quarterly Journal of Family and Research
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710