پژوهش حاضر با هدف مقایسه تجربه زیسته دانشآموزان تکوالد- مادر و دو والد در دورۀ ابتدایی از تحصیل در فضای مجازی در همهگیری کووید- 19 انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی و روش آن پدیدارشناسی است. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دورۀ ابتدایی شهرستان قرچک و شیوه نمونهگیری هدفمند بود. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته گردآوری شدهاند و با استفاده از راهنمای کراندل و همکاران(2006) کدگذاری و هر دو گروه با یکدیگر مقایسه شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت پس از انجام دادن 44 مصاحبه عمیق(24 دانشآموز تکوالد و 20 دانش آموز دو والد) پژوهشگر به اشباع دادهها رسید. در این پژوهش 4 مضمون اصلی و 11 مضمون فرعی به دست آمد که مضامین اصلی عبارت بودند از: «تهیه ملزومات آموزشی»، «مشکلات یادگیری و میزان حمایت خانواده»، «مشکلات فنی و میزان حمایت خانواده» و «انگیزش و هیجان در فضای مجازی». یافتههای پژوهش نشان دادند که نقش حمایتی خانواده در تحصیل مجازی دانشآموزان دورۀ ابتدایی بسیار حائز اهمیت است و دانشآموزان تک والد-مادر به دلیل عدم بهرهمندی از حمایت پدر و کاهش ساعات حضور مادر در خانه چالشهای زیادی را از نظر تحصیل در این فضا تجربه کردهاند. بنابراین درمانگران حوزه کودکان میتوانند در جهت غنیسازی فرمولبندی تشخیصی خود در شرایط بیانگیزگی و افت تحصیلی در دانشآموزان، از یافتههای این پژوهش بهرهمند شوند.
Daryani Nik L, Pour Seyyed Aghaei Z S. Comparison of the Lived Experiences of Single-Mother and Two-Parent Primary School Students in Virtual Learning during the COVID-19 Pandemic. QJFR 2025; 21 (4) :143-158 URL: http://qjfr.ir/article-1-2388-fa.html
دریانی نیک لیلا، پورسیدآقایی زهراسادات. مقایسه تجربه زیسته دانشآموزان تکوالد-مادر و دو والد در دورۀ ابتدایی از تحصیل در فضای مجازی در همهگیری کووید- 19. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. 1403; 21 (4) :143-158